آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
http://www.universetoday.com/wp-content/uploads/2009/08/MilkyWay.jpg دانشمندان همواره به مطالعه چگونگی به وجود آمدن کهکشان ها و تکامل آن ها و سرانجام مرگ کهکشان ها می پرداختند. اما همیشه یک سوال مهم راجع به کهکشان ما مطرح بود.
کهکشان ما دو همسایه کوچک دارد. آنها در نیمکره جنوبی آسمان قرار دارند و گویی تکه هایی هستند که از راه شیری جدا شده اند. آن ها را به افتخار فردیناند ماژلان دریانورد پرتغالی که نخستین بار در سده شانزدهم میلادی زمین را دور زد، ابرهای ماژلانی می نامیم. ابر ماژلانی بزرگ تقریبا یکدهم کهکشان ماست و 170000 سال نوری با ما فاصله دارد. ابر ماژلانی کوچک تقریبا دورتر و کوچک تر است..
 
 
http://www.universetoday.com/wp-content/uploads/2009/08/MilkyWay.jpg
 
راه شیری بیش از 100 میلیارد ستاره دارد و شکل ظاهری آن مارپیچی است. همانند چنبره مار است و قطر  آن نیز 100 هزار سال نوری می باشد.  آیا راه شیری با کهکشانی در همسایگی خود برخورد می کند؟ این سرنوشت بسیار وحشتناک است و در گذشته تقریبا همچین اتفاقی را محال ممکن می دانستند اما مطالعات جدید اطلاعات دیگری به ما داد. اخترشناسان می گویند در گذشته نیز هم چین اتفاقی در راه شیری رخ داده!  و با استفاده از شبیه سازهای کامپیوتری توانستند این برخوردها را توجیه و تاثیرات آن ها را بر روی کهکشان ها بررسی کنند.

سرنوشت راه شیری ما نیز به کهکشان های هم سایه خود و ابرهای ماژلانی بستگی دارد. اما این برخوردها باعث از بین رفتن کهکشان ها نمی شوند بلکه یکی از مراحل تکمیل آنها هستند. این برخوردها باعث بوجود آمدن حلقه های پرستاره و تماشایی در کهکشان های مارپیچی می شوند.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد