آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
نوروز قدیمی ترین آیین ایرانیان از راه رسید و زیباترین لحظه برای هر ایرانی، تحویل سال است. رویدادی که ارتباط مستقیمی با علم ستاره شناسی و محاسبات دارد و این سوال را در ذهن شما نقش می بندد،در این زمان چه اتفاقی خواهد افتاد:
خورشید هر روز از شرق طلوع و در غرب، غروب می کند. اما این حرکت ظاهری خورشید در آسمان است. خورشید به دلیل گردش زمین به دور آن دارای حرکتی واقعی، آن هم در خلاف جهت حرکت، یعنی از غرب به شرق دارد. مسیر عبور خورشید در آسمان را دایره البروج یا منطقه عبور خورشید گویند.در این بین آسمان نیز دارای تقسیم بندی است که مانند زمین می باشد، این تقسیم بندی دارای بخشی به نام استوای آسمان است و به آن را  مدار 0 درجه نیز می نامند.
خورشید هر روز در آسمان جا به جا می شود و به دلیل انحراف 23.5 درجه ای محور زمین، به نظر می رسد که خورشید 23.5 درجه به بالا و 23.5درجه به پایین استوای آسمان می رود. این حرکت خورشید اعتدال بهاری، انقلاب تابستانی، اعتدال پاییزی و انقلاب زمستانی را به وجود می آورد. که همان آغاز فصل ها برای ما می باشد.
آغاز فصل بهار را اعتدال بهاری نامند و در این روز خورشید در مکانی قرار می گیرد که دایره البروج به استوای آسمان می پیوندد. در این لحظه تمام مقادیر مداری خورشید 0 است که در این روز طول روز و شب برابر می شود.
هر سال شمسی ( خورشیدی ) دقیقاً 365 روز نیست، بلکه 6 ساعت در هر سال اضافه دارد. دلیل آن هم دایره نبودن مسیر زمین به دور خورشید و تغییر در مدت زمان گردش به دور خورشید است. پس در این صورت با جمع کردن هر 6 ساعت متوجه می شویم که پس از گذشت 4 سال یک روز به سال اضافه شده است. بنابراین سال پنجم 366 روز می شود که به آن سال کبیسه می گویند.
 
 
 خورشید در روز اول فروردین 1387
 
 
در سال 1387 خورشید در ساعت 9 و 18 دقیقه و 19 ثانیه روز اول فروردین 1387 به نقطه اعتدال بهاری خواهد رسید و در این روز خورشید ساعت 6 و 18 دقیقه و 55 ثانیه طلوع و ساعت 12 و 22 دقیقه و 37 ثانیه به ظهر واقعی و ساعت 18 و 26 دقیقه و 49 ثانیه غروب خواهد کرد. اگر توجه کنید طول روز تقریباً 12 ساعت است. به امید سالی بسیار خوب و پرثمر برای شما.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد
  • شفق قطبی

    عکاس: حسین نصری شفق قطبی، پدیده‌ای جوی است که بر اثر برخورد ذرات پرانرژی خورشید با جو فوقانی زمین به وجود می‌آید؛ در حالت

    ...
  • آخرین ماه کامل سال ۱۴۰۲

    عکاس : مهدی اکبری آخرین ماه کامل سال شمسی بر فراز برج سنگی (میل سنگی) متعلق به هشتصد سال پیش و دوره سلجوقی در حاشیه کویر

    ...