آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 در بالا تصویری توسط اشعه ایکس  از یک سحابی برداشته شده است که عرض آن در حدود 150 سال نوری تخمین زده میشود و مرکز آن یک تب اختر بسیار جوان و قدرتمند  است بنام (بی 1509) این تب اختر به چه اندازه است؟
بی 1509 تنها دوازده مایل یعنی نوزده کیلومتر عرض دارد. این تب اختر کوچک و متراکم بدور یک ستاره نوترونی میچرخد. ستاره های نوترونی هنگامی ایجاد میشوند که سوخت توده های ستاره ای تمام میشود و از هم فرو میپاشند ( انفجار ابرنواختری ). بی 1509 با سرعت حیرت آوری به درون محیط اطراف خود انرژی آزاد میکند و میدان مغناطیسی پر قدرت آن پانزده تریلیون بار قویتر از میدان مغناطیسی زمین تخمین زده میشود. ترکیبی از سرعت دوران بالا و میدان مغناطیسی پر قدرت، بی 1509 را به یکی از قویترین مولد های الکترو مغناطیسی کهکشان تبدیل کرده است، که انرژی های الکترون‌ها و یونها را از خود دور میکند. این جرم بسیار حالب تنها 1700 سال از عمر آن می گذرد و فاصله‌ی آن از زمین برابر با 17.000 سال نوری تخمین زده شده است. در منطقه داخلی‌تر حلقه ای کم نور اطراف این تب اختر را احاطه کرده است که ظاهرا غده‌های انرژی زایی از مواد، درون گازهای همسایه آن وجو دارد. نام این منطقه آر سی دبلیو 89 ( RCW 89 ) شناخته شده اند. انتقال لنرژیهای بادی به درون این غده ها سبب شده است که آنها تبدیل به پرتوهای ایکس بسیار روشن و درخشنده شوند به نظر می آید درجه حرارت این ناحیه بسیار متغیر و متفاوت باشد. 
 

 
این تصویر قرار است بخشی از مراسم جشن صد ساعت نجوم یکی از فعالیت های بین المللی که در سال جهانی نجوم برگزار میشود باشد کلیپ ها تصاویر و سایر اطلاعات دیگر را نیز میتوان در سایت های هاروارد و ناسا یافت.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد