آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 یک انفجار پرتوی گامای بسیار کم نوردر پنجشنبه گذشته توسط ماهواره ی سویفت (Swift) ناسا ثبت شد، رکورد نخستین و دور ترین جرم در کیهان را که تا به حال ثبت شده به خود اختصاص داد.
اکیپ های بسیاری از جمله گروهی در هاوایی که از تلسکوپ شمالی جمینی(Gemini north telescope) استفاده می کردند و گروهی دیگر در اروپا که از تلسکوپ بسیار بزرگی در شیلی استفاده می کردند، به سرعت سرنوشت رو به نابودی این اکتشاف جدید سویفت را در طول موج فروسرخ دنبال کردند.
 

 
گروهی از محققین تخمین زدند که احتمالا این انفجار گاما به 600 میلیون سال بعد از انفجار بزرگ مربوط می شود! این بدین معنا هست که GRB یا انفجار گاما 13.1 میلیون سال را در راه رسیدن به زمین طی کرده!!!

این زمان زیادی در تاریخ کیهان است و تعیین مسافتی که طی کرده بی معنی می باشد زیرا که کیهان از آن زمان تا به حال به میزان زیادی منبسط شده.از دید کسی که در کنار این انفجار ایستاده زمین 8.5 میلیون سال در آینده قرار دارد.

انتقال به سرخ 8.2 این GRB به طور کامل رکورد GRB کشف شده در سال گذشته با انتقال به سرخ 6.7 را در هم شکست.ژرف ترین کهکشان کشف شده تا به حال دارای انتقال به سرخ 6.97 بود.

یک GRB از انفجار ابرنواختری بسیار شدید یک ستاره، ناشی می شود.از زمانی که ماهواره ی سویفت در سال 2004 در مدار قرار گرفت به طور قطعی GRB هایی با انتقال به سرخ های بالاتری دیده است ولی بیشتر آنها دارای بازتاب های بسیار ضعیفی بودند که برای محققین ردیابی آنها و در نتیجه تخمین فاصله شان در زمان بسیار مشکل بوده است.
 

این انتقال به سرخ 8.2 به احتمال زیاد رکورد خود را تا به کار افتادن تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Web) در دهه ی آینده نگه خواهد داشت.انفجار های گاما یکی از بهترین روش ها برای دیدن اعماق کیهان در انتقال به سرخ های بالاتر از 8 است.این اکتشاف جدید نشان می دهد که در دوران جوانی کیهان، ستارگان بسیار پر جرمی نیز وجود داشته اند که قادر بودند چنین انفجارهایی را به وجود بیاورند.

منبع: Skyandtelescope

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد