آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
کشف دهانه ای برخوردی به نام رمبراندت (Rembrandt) توسط فضاپیمای مسنجر این فرصت را به دانشمندان داد تا برای اولین بار سطحی عمیق تر از عطارد را به خوبی مورد مطالعه قرار دهند.
درست پس از گذر نزدیک فضاپیمای مسنجر با سیاره ی عطارد عکس های رنگی با کیفیت بسیاری از سطح آن بدست آمد. فضاپیمای مسنجر قادر است که با به کارگیری 11 فیلتر که از نور مرئی تا فروسرخ را در بر می گیرد از سطح سیاره ی تیر تصویر برداری کند.

دانشمندانی که توسط کاوش گر فضایی ناسا به نام مسنجر که سطح عطارد را مورد مطالعه قرار می دهد از اتمسفر عطارد یا همان بر همکنش میان میدان های مغناطیسی سیاره و بادهای خورشیدی و همچنین سوابق زمین شناختی آن نتیجه گرفتند که درون عطارد بسیار پویاتر و دینامیک تر از تصورات قبلی خود آن ها می باشد . (توجه داشته باشید که سیاره ی عطارد جرم بسیار کمی دارد بنابراین اتمسفر چندان قابل ملاحظه ای ندارد.)

این کاوشگر همچنین پرده از چهره ی دهانه ی برخوردی عظیمی با قطر حدود 690 کیلومتر که تا به حال کشف نشده بود برداشت. این فاصله معادل مسافت بین شهر های واشنگتن تا بوستون می باشد.

در اکتبر سال 2008 مسنجر برای دومین بار نزدیک ترین ملاقات خود را با عطارد تجربه کرد و بیش از 1200 تصویر رنگی و با کیفیت بسیار مطلوب از سطح آن تهیه کرد. همچنین این کاوشگر از 30 درصد باقیمانده ی سطح عطارد که فضاپیمای پیشین ارسالی به این سیاره در نقشه برداری از آن ناکام مانده بود نقشه برداری کامل کرد و داده های ارزشمندی برای برنامه ریزی جهت ادامه ی ماموریت بدست آورد.
 

 
شان سولومون(sean Solomon) سرپرست محققان ماموریت مسنجر از انستیتوی کارنجی واشنگتن می گوید: این ملاقات دوم با عطارد اطلاعات بسیار جالب و باور نکردنی را به ما داد وما مشاهده کردیم که چطور برهمکنش بین میدان های مغناطیسی سیاره و بادهای خورشیدی نسبت به زمان ملاقات اول کاوشگر با سیاره در ژانویه 2008 رو به فزونی گذاشته، همچنین اکتشاف دهانه های برخوردی عظیم و به طور باور نکردنی دست نخورده نشانگر فعالیت های متمرکز آتشفشانی و فعالیت های درونی این سیاره می باشد.

همچنین این کاوشگر برای اولین بار در اتمسفر بسیار نازک این سیاره منیزیم پیدا کرد. این مشاهده و همچنین مطالعات قبلی نشان می دهد که منیزیم یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده ی سطح سیاره می باشد. دستگاه طیف نگارمسنجر، در مواد تشکیل دهنده ی سطح و اتمسفر عطارد منیزیم کشف کرد. پیدا کردن منیزیم برای دانشمندان چندان هیجان انگیز نبود. ولی پیدا کردن آن در این وسعت و مقدار، بسیار غیر منتظره بود. این دستگاه همچنین عناصر دیگری چون کلسیم و سدیم را در جو کشف کرد.

تغییراتی که در مغناط کره ی عطارد دیده شده و همچنین حجم زیادی از فضا که توسط مغناط کره اشغال شده این ایده را تقویت می کند که تغییرات روزانه ی به وجود آمده در اتمسفر عطارد ممکن است که به خاطر تغییرات در پوشش دهی مغناط کره باشد.

جیمز اسلاوین (James Slavin) از مرکز پروازهای فضایی رابرت گادرد گرین بلت در مریلند می گوید: کاوشگر مغناط کره ای بسیار متفاوت با آن چه در ژانویه سال گذشته کشف شده بود را پیدا کرد. در ملاقات نزدیک اول اکتشافات بسیار مهمی انجام گرفت ولی دانشمندان هیچ نشانه ای از پویا بودن درون عطارد پیدا نکردند. ولی ملاقات نزدیک دوم چیزی کاملا متفاوت بود.

دهانه ی برخوردی هم اکتشافی کاملا تاثیر گذار و نوین بود. این دهانه متعلق به 3.9 بیلیون سال پیش و زمان جوانی منظومه ی شمسی می باشد. ملاقات نزدیک سوم مسنجر با عطارد در تاریخ 29 سپتامبر می باشد.

مسنجر در مارس 2011 کاملا در مدار سیاره ی تیر قرار خواهد گرفت

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد