آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 ستاره شناسان معتقند که پر انرژی ترین پرتوهای کیهانی از اجساد در متلاشی شده ستارگان گسیل می شوند. از زمان پرتاب تلسکوپ فرمی، در ژوئن گذشته اقدامات زیادی را انجام داده است. از جمله کشف دسته ی جدیدی از تپ اخترها، ره گیری انفجارهای گاما، و همچین رصد کردن جت های گازی که از کهکشان های دوردست ساطع می شوند؛ اشاره داشت

در روزهای گذشته پرده از راز دیگری بر داشته که آن ذرات پر انرژی کیهانی هستند که از درون کهکشان راه شیری گسیل می شوند. تلسکوپ فرمی دارای جدید ترین تکنولوژی ها برای ردیابی پرتو های گاما است. همچنین ابزاری عالی برای ردیابی الکترون ها و پروتون های پر انرژی در پرتوهای کیهانی است.
پرتوهای کیهانی ذراتی شامل الکترون ها، پوزیترون ها و هسته ی اتم ها هستند که با سرعت فوق العاده زیادی در فضا حرکت می کنند. تحقیقات جدید نشان می دهد که قسمتی از این پرتو ها از مناطق مشوش کهکشان خود ما مانند گورهای ستارگان منفجر شده می آیند.
تلسکوپ فضایی فرمی، به الکترون های پر انرژی و پاد آن یعنی پوزیترون ها بسیار حساس است.  4. 5 میلیون ذره ی پر انرژی که از 4 آگوست 2008 تا 30 ژانویه 2009 توسط فرمی ردیابی شده اند، و کشفیات قبلی توسط تیم محققان را، مورد شک و تردید قرار داده است.

 

 

 

بر خلاف پرتو های گاما که از مسافتی زیاد و از گذشته های دور به ما می رسند، منشا پرتوهای کیهانی را باید در حدود کهکشان خودمان جستجو کرد. اگر این ذرات از مسافتی دور می آمدند انرژی کمتری را داشتند.
اگر یک منبع پر انرژی مقدار زیادی اکترون و پروتون به سمت ما می فرستد، دلیل اصلی آن می تواند یک تپ اختر یا باقیمانده ی یک ستاره ی مرده که با سرعت سرسام آوری به دور محور خود گردش می کند، باشد.

 

 

 

 

ولی  احتمال دیگری هم وجود دارد این ذرات می توانند از نابودی ذراتی فرضی باشند که ماده ی تاریک را به وجود می آورند. ذرات فرضی یاد شده هیچ بر همکنشی با هم نداشته و در نتیجه نوری از خود ساطع نمی کنند و فقط آنها را می توان از روی تاثیرات گرانشیشان تشخیص داد.

 

منبع :   www.astronomy.com

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد