آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 افزایش دما بدین معناست که دو ابزارهای درونی اسپیتزر برای دیدن اجرام سرد در فضا به اندازه ی کافی سرد نخواهند بود.ماموریت برنامه ریزی شده ی اولیه تلسکوپ فضایی اسپیتزر بالاخره بعد از 5. 5 سال در حال اتمام است. در نزدیکی 12 می انتظار می رود که تلسکوپ مقدار کافی هلیوم مایع برای سرد کردن بعضی از ابزارهای حساس خود را نداشته باشد.
ولی این به اتمام رسیدن قدرت سرماسازی دوره ی جدیدی را در ماموریت اسپیتزر شروع خواهد کرد. تلسکوپ ماموریت رصدهای گرم خود را با دو کانال از یکی از ابزارهای گرم خود که با تمام ظرفیت کار می کند را شروع می کند. بعضی از کشفیاتی که اسپیتزر با شیوه ی جدید انجام خواهد داد می توانند کاملا نو و جدید باشند.
روبرت ویلسون مدیر ارشد برنامه ها و پروژه ی اسپیتزر در JPL ناسا می گوید: ما دوست داریم فکر کنیم که اسپیتزر از نو متولد شده است.
اسپیتزر زندگی افتخار آمیزی داشت و بارها فراتر ازحد وظایف و انتظارات خود عمل کرد. ماموریت اولیه آن به پایان رسیده ولی از این به بعد پا به عرصه ی جدیدی خواهد گذاشت.
اسپیتزر یکی از موفقیت آمیز ترین رصدخانه های ناسا است که جهان را در نور فروسرخ کاوش می کرد. دو ماموریت موفق دیگر هابل و چاندرا هستند. برای تلسکوپی که در نور فروسرخ رصد می کند این بسیار اهمیت دارد که دمای درون خودش کمتر از جرمی باشد که در حال رصد کردن آن است. در 5 سال گذشته هلیوم مایع سه تا از ابزارهای آن را در دمایی حدود 271- سلسیوس نگه داشته بود.  
با تمام شدن هلیوم مایع دو تا از ابزارهای فروسرخ آن به طور کامل غیر قابل استفاده خواهند بود ولی آشکارساز طول موج های کوتاه تر آن هنوز توانایی کار کردن را دارد.

اسپیتزر هنوز توانایی بررسی سیارک ها، ستاره های با دیسک های گردو غبار، غول های گازی و کهکشان های دور دست را دارد. بعلاوه هنوز قادر است که از میان انبوهی از گردوغبار ببیند.
از زمان پرتاب آن در آگوست 2003 از پایگاه کیپ کارناوال اکتشافات زیادی را در منظومه ی خودمان، راه شیری و اعماق فضا انجام داده است. کشف سیاه چاله های پرجرم، اکتشاف مواد سازنده ی دنباله دارها و همچنین زایشگاه های سیاره ای اطراف ستارگان قسمتی از کارهای آن بوده است.
ولی شاید بزرگترین اکتشاف اسپیتزر دیدن مستقیم یک سیاره ی فرا خورشیدی باشد. تا قبل از آن سیارات فراخورشیدی فقط از تاثیراتی که بر ستاره ی همدم می گذاشتند قابل تشخیص بودند ولی اسپیتزر در سال 2005 اولین فوتون های واقعی از یک سیاره ی فراخورشیدی را دریافت کرد و حتی دانشمندان توانستند دما و شرایط آب و هوایی آن را هم تخمین بزنند. دانشمندان در این اکتشاف از روش کسوف دو استفاده کردند.
بعضی از ماموریت های جدید اسپیتزر پژوهش بیشتر درباره ی ثابت هابل یا میزان افزایش سرعت کیهان خواهد بود. همچنین جستجو برای کهکشان های بسیار دوردست، جستجو برای سیارک های عظیمی که امکان برخورد آن ها با زمین وجود دارد نیز خواهد بود.
منبع:
Astronomy. Com

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد