آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 چنین آرایه ای از آنتن های رادیویی این امکان را به ما می دهد تا قدرت تفکیکی بسیار بالا و حتی در حد تلسکوپ های نور مرئی بدست آوریم.


مهندسین و دانشمندانی که بر روی بزرگترین آرایه ی تلسکوپ های رادیویی جهان یعنی آرایه ی بزرگ میلیمتری و زیر میلیمتری آتاکاما ((the Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA )کار می کنند به موفقیتی دیگر رسیدند و دو عدد از این رادیو تلسکوپ ها را به یکدیگر متصل کردند. با به هم پیوستن موفقیت آمیز این دو رادیو تلسکوپ از آرایه ی آلما قدرت تفکیک یک میلیون از یک میلیونیم یک ثانیه بدست آمد تا بتوان به وسیله ی آن سیاره ی مریخ را در آسمان تفکیک کرد. آلما یک پروژه ی بین المللی است که در است که در شیلین آندس(Chilean Andes) در دست ساخت می باشد.

در 30 آوریل ستاره شناسان اولین رصد رادیویی تداخل سنجی را با این دو تلسکوپ 12 متری از یک منبع رادیویی در آسمان انجام دادند. مریخ نیز سوژه ای بسیار خوب برای آزمون کیفیت تداخل سنجی این آرایه می باشد. ولفگانگ وایلد (Wolfgang Wild) مدیر اروپایی این پروژه می گوید: ما بسیار مفتخریم که با انجام این آزمایش، دقت و کیفیت دستگاه ها و سیستم های خود را آشکار ساختیم. این قدمی بسیار محکم برای پیشرفت و تکمیل کامل این پروژه ی عظیم خواهد بود.
 

 
پروژه ی تلسکوپ رادیویی بسیار عظیم آلما شامل 66 رادیو تلسکوپ غول پیکر 12 متری و 7 متری خواهد بود. که با کمک تکنیک و فناوری تداخل سنجی مانند یک تلسکوپ عظیم و یک پارچه عمل خواهند کرد. ولی منطقه ی بسیار پر تنشی از لحاظ آب و هوایی که این تلسکوپ در آن بنا می شود فناوری های مهندسی را به چالش خواهد کشید. باد های تند، دمای متغیر، ارتفاع زیاد از سطح دریا از این چالش ها هستند.

وقتی انجام این پروژه در اوایل دهه ی آینده به اتمام برسد آرایه ای از 66 آنتن غول پیکر خواهیم داشت که بیش از 1000 لینک بین آن ها بر قرار می شود. وقتی تکمیل بشود، تلسکوپی خواهیم داشت که از هر تلسکوپ اپتیکی فضایی قدرت تفکیک بالا تری خواهد داشت و همچنین می تواند به کمک تلسکوپ های اپتیکی غول پیکر زمینی بیاید.

منبع:

Astronomy. com

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد