آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 اطلس جدیدی از نواحی درونی کهکشان راه شیری امروز منتشر شده است،  که در این اطلس هزاران مکان متراکم کهکشانی کشف نشده از از ساختارهای درونی  ستاره های جدید را مشاهده خواهید کرد که بسیار جالب است.

این نقشه‌ی جدید کهکشان با استفاده از رصدهای تلسکوپ ایکس به نام (APEX Telescope   )  در شیلی تهیه شده است. فردریک اسچالر از انستیتو ماکس پلانک (Max Planck Society, Munich )  و سرپرست تیم اطلس گال (ATLASGAL  ) اذعان داشت :  "با اطلس گال میتوانید نگاه تازه ای به کهکشان راه شیری بیاندازید. این کار نه تنها به شما کمک می‌کند تا دریابید توده های کهکشانی چگونه شکل گرفتند، همچنین مقیاس بزرگتری از ساختار کهکشان راه شیری را در اختیار شما قرار میدهد."
 

 
 این بزرگترین نقشه‌ای است که تا کنون تهیه شده است و منطقه جدیدی از این نقشه که تقریبا 95 درجه است، همانند نواری کم عرض در طول صفحه کهکشانی که دو درجه عرض و بیش از چهل درجه طول دارد پوشانده شده. این نقشه  توسط دوربین‌هایی تهیه شده است که بر روی تلسکوپ ایکس (APEX Telescope  ) قرار دارد و این تلسکوپ در ارتفاع 5100 متری بر روی فلات خشکی از رشته  کوههای آند در شیلی قرار داده شده است. این مکانی است که میتواند نمایی بهینه در دامنه‌ای بسیار کم  دید ( در طول موج های قابل بررسی )  فراهم کند.
از مشخصات این نقشه که شامل کهکشان راه شیری است، توده‌های نزدیک و ابرهای متراکم  گازهای مولوکلی قرار دارد که در مرکز کهکشان راه شیری ( منطقه‌ای در صورت فلکی قوس ) دیده می‌شود. در این مکان حبابی از گازهای پراکنده ای بنام RCW120    وجود دارد که گازهای پیش ستاره‌ای نیز هستند.
 

 
لیو ناردو تسی عضو تیم اطلس گال اذعان : "داشت بسیار هیجان آور است که مشاهده کنیم  طی سال آینده اندازه  نقشه افزایش می یابد و با ترکیب تصاویر این تلسکوپ با تلسکوپ فصایی هرشل (ESA Herschel Space Observatory ) داده‌های بسیار ارزشمندی به دست خواهد آود

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد