آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

به گزارش روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، کارگاه آموزشی تشخیص شهاب سنگ‌ها به همت معاونت اکتشاف این سازمان برگزار شد.

 

براساس این گزارش، در این کارگاه که با استقبال قابل توجهی از علاقه‌مندان و فعالان این بخش مواجه شده، دکتر عباس گل‌محمدی معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و همچنین آقای حجت کمالی مرد شهاب سنگ ایران به تدریس و بررسی موضوع شهاب سنگ‌ها در ایران پرداختند و شرکت‌کنندگان در این نشست نیز مسائل و پرسش‌های پیرامون این موضوع را مطرح کردند.

شایان ذکر است، شهاب سنگ‌ها در همه مناطق به صورت یکنواخت سقوط می‌کنند ولی در مناطق کوهستانی به دلیل شرایط آب و هوایی، ماندگاری کمتری نسبت به مناطق کویری و خشک دارند. بیشتر در دشت‌ها و کویرهای ماسه‌ای خشک که فرسایش آبی کمتر و فرسایش بادی بیشتری دارند بهتر می‌توان شهاب سنگ‌ها را شناسایی و کشف کرد.

به دلیل وجود آهن آزاد در شهاب سنگ‌ها، فرسایش شیمیایی و مکانیکی شهاب سنگ با سرعت بالایی  صورت می‌گیرد. به همین دلیل عمر شهاب سنگ‌ها در مناطق کوهستانی و رطوبت‌دار زیر هزار سال است ولی در مناطق خشک و کم باران ماندگاری شهاب سنگ‌ها تا ۵۰ هزار سال در دشت‌های ایران تخمین زده شده است

گفتنی ست، یک شهاب‌سنگ قطعه جامدی از بقایای به جامانده از جرم‌هایی مانند یک دنباله‌دار، سیارک یا شهاب‌واره است که در اصل در فضای بیرونی   شکل گرفته و توانسته پس از گذر از  اتمسفر و تحمل تأثیر آن، بر روی سطح زمین  یا یک سیارهٔ دیگر انتقال یابد.

هنگامی که جرمی به جو وارد می‌شود، عوامل گوناگونی مانند اصطکاک و فشار و تعامل شیمیایی با گازهای اتمسفری باعث گرم شدن جرم و انتشار آن انرژی می‌شوند. سپس به یک شهاب‌واره تبدیل می‌شود و یک آذرگوی را تشکیل می‌دهد که همچنین به عنوان یک شهاب ثاقب یا ستاره درحال سقوط شناخته می‌شود؛ اخترشناسان نمونه‌های درخشان این پدیده را آذرگوی می‌نامند.

 شهاب‌سنگ‌هایی که در ورود خود تأثیر جو را تحمل کرده‌اند، در اندازه‌های بسیار متفاوتی دارند. برای زمین‌شناسان یک آذرگوی شهاب‌سنگی است که به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند یک دهانه برخوردی ایجاد کند.

شهاب‌سنگ‌ها بیشتر از سنگ و فلز تشکیل شده‌اند. این اجرام هنگامی که وارد جو زمین می‌شوند به دلیل قطر زیادشان از جو می‌گذرند و دهانه‌ها و عوارض گوناگونی را از خود بر جای می‌گذارند.

اهمیت مطالعه شهاب سنگ‌ها جهت تعیین سن زمین، منظومه خورشیدی (شمسی) و در نهایت تعیین سن کل کیهان است. به علاوه می‌توان از آن‌ها جهت تعیین ترکیب شیمیایی بخش‌های مختلف سیاره زمین و سایر سیارات سنگی استفاده نمود و حتی فرایندهایی را که منجر به تشکیل این سیارات و حتی فرایندهای تشکیل هسته، پوسته اولیه، فرایند تفریق عنصری در گوشته اولیه و فرایند مهمی چون تشکیل حیات است به دقت بررسی کرد. به کمک مطالعه شهاب سنگ‌های فلزی (آهنی) و مطالعات لرزه‌نگاری بود که دانشمندان ترکیب حدودی هسته زمین را تعیین کردند.

اطلاعاتی در مورد شهاب سنگ اهدایی

شهاب سنگ یک کیلوگرمی از جنس کندرایت گروه ال-۵ که در سال ۲۰۱۷ توسط حجت کمالی مرد شهاب سنگی ایران کشف شده بود و به نام کرمان ۱۵۳ در بولتن جهانی ثبت و شناخته شده است روز چهارشنبه در سازمان زمین شناسی و معدنی کشور به این سازمان اهدا شد این مراسم با حضور "خانم دکتر لک" رئیس سازمان و جناب دکتر گل محمدی معاون اکتشافات برگزار شد.
و همزمان کارگاه اموزشی شهاب سنگ با همکاری حجت کمالی و دکتر عباس گل محمدی در این سازمان با حضور اساتیدی از دانشگاه تهران و سازمان زمین شناسی و جمع کثیری از علاقمندان از سراسر کشور  در محل موزه علوم زمین برگزار شد
شایان ذکر است این شهاب سنگ جز کمیاب ترین و با ارزش ترین شهاب سنگ های گروه کندریت می باشد و دارای کندرول هایی به قطر یک سانتی متر است
سال سقوط این شهاب سنگ به گفته اقای کمالی که بعد از انالیز و ازمایش در دانشگاه فرانسه توسط جناب دکتر حامد پورخرسندی و اساتید دانشگاه فرانسه انجام گرفت بین ۱۵ تا ۲۵ هزار سال می باشد
هدف از اهدا شهاب سنگ توسط آقای کمالی آشنایی بیشتر دانشجویان و دانش آموزان با این پدیده نادر و کمیاب علمی و آموزش به صورت اکادمیک و علمی در اینده ای نه چندان دور است.

در ادامه این نشست شهاب‌سنگ منحصربفردی از سوی آقای حجت کمالی به موزه علوم‌زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور اهدا شد. شهاب‌سنگ اهدا شده به عنوان نمونه‌ای کمیاب  یاد شده که بین 15 الی 25 هزار سال پیش از نظر زمین‌شناسی در منطقه کرمان سقوط کرده است.

در پایان نمونه‌های متقاضیان حاضر در کارگاه آموزشی تشخیص شهاب سنگ‌ها توسط مدرسان و کارشناسان مورد بررسی و شناسایی قرار گرفت.

عکس: مریم السادات میرآفتاب تهرانی

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد