آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
برنامه بزرگداشت شب یوری ، شب پرواز اولین انسان به فضا ، یوری گاگارین ، که در تاریخ جمعه 23 فروردین ماه  از ساعت 18 الی 21 شب در تالار ملاصدرا دانشکده ادبیات دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد . برنامه بزرگداشت شب یوری ، شب پرواز اولین انسان به فضا ، یوری گاگارین ، که در تاریخ جمعه 23 فروردین ماه  از ساعت 18 الی 21 شب در تالار ملاصدرا دانشکده ادبیات دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد .

در این برنامه که علاوه بر اینکه بیش از حد انتظار استقبال شد شاهد افزایش چشمگیر کیفیت در انجام برنامه نسبت به سال های قبل بودیم . . . .



شب یوری ، شب پرواز یوری گاگارین به فضا برای اولین بار در جهان که در 23 آوریل سال 1968 میلادی مصادف با 23 فروردین سال  1340 رخ داد . پس از آن همه ساله در سراسر جهان این شب به یادماندنی را مراسم بر پا می کنند .

این بار  که برای ششمین سال پیاپی بود که این مراسم در سطح استان سیستان و بلوچستان برگزار میشود و این افتخار نصیب جمعیت منجمان مهبانگ شد که یکی از دو گروه نجومی باشد که این مراسم را در سطح کشور برگزار می کند .

در این بزرگداشت که استقبال بسیار زیادی از سوی افراد علاقه مند به دانش نجوم و هوافضا را به همراه داشت ، نسبت به سال های قبل بخش های جدید و بهتری اضافه شده بودند و این باعث افزایش کیفیت در مراسم شد .

 برای اولین بار در ایران به مناسبت این شب به یاد ماندنی پوستری در رابطه با صنعت هوافضا به چاب رسید و در اختیار مدارسی نظیر : دبیرستان پسرانه تیزهوشان  ، راهنمایی پسرانه تیزهوشان ، دبیرستان امام موسی کاظم ، راهنمایی دخترانه تیزهوشان ، دبیرستان دخترانه تیزهوشان ، دبیرستان دخترانه شاهد ، دبیرستان دخترانه دانشگاه ، دبیرستان پسرانه دانشگاه و .... همچنین در تمامی دانشگاه های استان نیز توزیع گردید :

علاوه بر توزیع بروشور  هایی همچون زندگی نامه یوری گاگارین ، دایره البروج و ... به مناسبت مرگ ناگهانی آرتور سی کلارک بروشور هایی در رابطه با وی و فعالیت هایش در اختیار بازدید کنندگان قرار گرفت .

برنامه ها و غرفه های  شب یوری به شرح زیر بودند :

1- غرفه ایستگاه فضایی بین المللی ( ISS ) و انواع موشک ها و شاتل ها توسط بنیامین پیری ، بهنود اشکانی و عماد روجحانی : در این غرفه به توضیح و بحث در مورد ISS ، انواع موشک ها و شاتل های فضایی پرداخته شد . این غرفه برای اولین بار مطرح گردید و از استقبال زیادی هم بهره مند شد .

2- غرفه منظومه شمسی توسط سارا و سحر قلندری : در این غرفه به بحث در رابطه با خورشید ، سیارات ، سیارک ها و ... پرداخته شد . ماکت ها و تصاویر زیادی هم در این بخش مورد استفاده عموم قرار گرفت  . همچنین در این قسمت   از نمایشگاه برای اولین بار از بچه ها برای شناخت سیارات استفاده شد ، به این صورت که  8 کودک که هر یک نماد یک سیاره بودند و هرکدام در مدار خاص خود حرکت می کردند . . .

3- غرفه کهکشان ها توسط نیلوفر گمشادزهی : این غرفه هم استقبال نسبتا خوبی را به همراه داشت و در آن در مورد کهکشان ها و انواع آن ها ، تولد و مرگ ستارگان و ... بطور کامل بحث و گفتگو به عمل آمد .

4- غرفه سفر های فضایی ، سوالات نجومی و معرفی کتابهای نجومی توسط محمد نجفی و سمیه نجفی : در این غرفه به طور کامل در مورد سفر های فضایی و تاریخچه سفر های فضایی بحث شد علاوه بر این به سوالات افراد علاقه مند در مورد نجوم و هوافضا پاسخ داده شد . همچنین کتابهای مرجع و مناسب هم در این غرفه به نمایش عموم گذاشته شد .

5- غرفه  موضوع موجودات فرازمینی توسط مونا پاک نهاد ، محدثه مهماندوست و رامناز رئیسی فرد : در این بخش از نمایشگاه به به بحث و بررسی وجود یا عدم وجود موجودات فرازمینی پرداخته شد . ضمنا در این غرفه مسابقه نقاشی با موضوع موجودات فرازمینی برگزار شد .

6- غرفه صورتهای فلکی عطیه مداح و سلمه وفقی مجرد  : این بخش هم استقبال زیادی را به همراه داشت ، در این بخش به توضیح کامل در مورد دایره البروج ، صورتهای فلکی هر فصل ، توضیح برخی از صور فلکی به وسیله شکل آنها بر روی ماکت ها و نقشه های ارائه شده و ... پرداخته شد . در این غرفه تعدادی بروشور هم در رابطه صورتهای فلکی در اختیار علاقه مندان قرار گرفت .

7- پخش فیلم : این بخش بسیار مورد استقبال قرار گرفت . این قسمت نیز برای نخستین بار به سایر برنامه ها افزوده شده بود .

همچنین لازم به ذکر است که :

هماهنگی ها در جلسات قبل از مراسم توسط پوریا پهلوان ، عکاسی توسط  پویا نجار پیشه ، انتخاب محل نمایشگاه و طراحی و تزئینات نمای داخلی نمایشگاه توسط سوسن ترابی پاریزی ، آتوسا افغانی و مهسا پهلوان ، طراحی پوستر ، بروشورها و ارسال گزارشات به سایت توسط بنیامین پیری  ، طراحی و چاپ دعوت نامه ها و پلاکارد ها توسط سبحان احمدی و سایر  هماهنگی ها توسط سحر سرگلزائی و محمد نجفی صورت گرفت .

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد