آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
در ساعت 19:30 در محل حاضر شدیم و به نصب تلسکوپ و همینطور آموزش نصب تلسکوپ پرداختیم. با غروب خورشید به سراغ ماه رفتیم و اعضا با گودالهای سطح ماه بیشتر آشنا شدند. فاز ماه 14درصد بود. کم کم به سراغ زحل رفتیم که قدر روشنتری داشت و یافتن آن آسانتر بود. قدر زحل 76/0+ بود که در 5درجه ای شمال ماه قرار داشت.
زمان: یکشنبه 16تیر 1387
مکان: ایستگاه اول تله کابین لاهیجان
ابزار: تلسکوپ نیوتنی 13سانتی اسکای واچر- دوچشمی 35*7
 
دیدن حلقه های زحل برای اعضا و همچنین میهمانان توریستی شهر زیبای ما بسیار لذت بخش و فوق العاده بود. هرچند که با  بزرگنمایی 65 برابر تنها گوشهای گالیله ای زحل کمی کشیده تر بودند!! بعد از اینکه از دیدن زحل سیر شدیم و در این بین هم، رصد تیتان -قمر بزرگ زحل- را از یاد بردیم به رصد مجدد ماه پرداختیم که با تاریک تر شدن آسمان، روشنایی بیشتری داشت و جزئیات بیشتری بر روی آن مشخص بود. مریخ سوژه ی جالبی برای دیدن بود؛ هر چند که قدر67/1+ آن بود. سیاره ی سرخ در 5/3درجه ای ماه قرار داشت. قلب الاسد هم که در 2درجه ای شمال ماه بود قدر 4/1+ داشت.
تمام حواس ما متوجه غرب آسمان بود. این در حالی بود که غول منظومه ی شمسی ما -مشتری بزرگ-  کم کم از جنوب شرقی سر بر می آورد و با قدر 5/2-  چشمها را خیره می کند. تلسکوپ را به سمت دیگر محل بردیم تا از دست چند چراغ دردسر ساز خلاص شویم! و بتوانیم مشتری را راحت تر ببینیم. اقمار گالیله ای مشتری سوژه ی دیگری برای بحث و بررسی شد. هر 4قمر یو، اروپا، گانیمد و کالیستو براحتی دیده می شد.  استقبال غیرقابل پیش بینی مردم از این رصد -که رصدی عمومی نبود- بیش از اندازه ما را خسته می کرد و به ناچار در ساعت 22 خاتمه ی رصد را اعلام نمودیم.

www.eklil.ir
اسامی حاضرین  عکس1    خانمها از راست به چپ:
ابراهیمی، ش-حقیقی، علیزاده، کسری، محمدنژاد، م-کریمی پور، رمضانی، ش-کریمی پور، ل-حقیقی،
آقایان از راست به چپ نشسته: اسماعیل زاده، شیوعی
آقایان از راست به چپ ایستاده: کریمی، افشاری، کرمی، جلالی، بهادری ، جعفری، صادقی، طوافی

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد