آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
حتما تا كنون نام برج تاریخی رادكان در حوالی شهر چناران در استان خراسان رضوی را شنیده اید. برجی كه ساخته دست دانشمند بزرگ ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی و یكی از بهترین رصدخانه های تاریخی ایران است. این برج با قدمتی در حدود 700 سال هنوز هم محكم و استوار در دشتی نزدیك شهر رادكان ایستاده است و در ابتدای هر فصل سال، علاقمندان به نجوم و معماری و تاریخ را به پای برج می كشد تا شاهد غروب یا طلوع خورشید از درگاه های برج باشند.
 
كاشف كاربرد نجومی این بنا جناب آقای مهندس منوچهر آرین هستند كه سالهاست روی ابزار آلات نجومی و بناهای تاریخی و كاربرد های نجومی آنها  كار می كنند. كه برای اطلاعات بیشتر در رابطه با برج رادكان را می توانید به وب سایت ایشان مراجعه نمایید.
انقلاب تابستانی امسال برج میزبان دانشجویان كارشناسی ارشد اختر فیزیك دانشگاه خیام مشهد و دانشگاه آزاد مشهد بود.
ساعت 18 روز سه شنبه 31 خرداد با حركت از محل دانشگاه خیام به سمت شهر رادكان برنامه رسما آغاز شد.
سعی بر این بود كه تا پیش از غروب خورشید به برج برسیم تا بتوانیم غروب خورشید را از میانه درگاه برج مشاهده كنیم، كه خوشبختانه همینطور هم شد، دقایقی پیش از غروب به برج رسیدیم و موفق به دیدن غروب خورشید شدیم. خوشبختانه امسال خود جناب مهندس آرین هم آنجا حضور داشتند و افتخار این را داشتیم كه پس از غروب، توضیحات بسیار جامع و كاملی را در رابطه با نكات نجومی، تاریخی، و نحوه كشف برج
از زبان كاشف بنا بشنویم.
 
 
 
با غروب خورشید و تاریك شدن هوا، پس از صرف شام و نماز برنامه رصد آغاز شد.
ابزار آلات ما یك تلسكوپ 8 اینچ دابسونی و یك 8 اینچ سلسترون با سیستم GO TO  بود.
توضیحات صورت های فلكی و سیستم های مختصات توسط جناب آقای مطیعی (رئیس شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران) آغازگر برنامه بود.
سپس رصد اجرام اعماق آسمان با تلسكوپ دابسونی آغاز شد و همزمان در سوی دیگر سایت رصدی، عكسبرداری از اجرام غیر ستاره ای و آموزش روش های عكاسی نجومی،  با تلسكوپ سلسترون، بسیاری را محو تماشای تصاویر رنگی گرفته شده از M57  و دیگر اجرام كرده
 بود.
 
 
لازم به ذكر است حضور جناب آقای دكتر قنبری (رئیس انجمن نجوم ایران) ، دكتر صالحی و دكتر آهنج (اعضای هیئت علمی گروه فیزیك دانشگاه خیام) گرمابخش این شب رصدی بود.
 
 
رصد اجرام از روی لیست هایی كه از قبل تهیه و در اختیار دانشجویان قرار گرفته بود تا ساعت 3 بامداد بی وقفه ادامه داشت كه خود نشاندهنده علاقه زیاد شركت كنندگان بود، عكسبرداری از اجرام اعماق نیز تا پاسی از شب ادامه داشت.
با اذان صبح و اقامه نماز ، و گرفتن عكس دسته جمعی به سمت مشهد برگشتیم و ساعت 6 صبح با  رسیدن به دانشگاه خیام رسما  این برنامه پایان یافت.
 
 
 

نویسنده:

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد