آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 طبق اطلاعیه سایت انجمن نجوم مشهد، در بازه زمانی ساعت ۱۸ الی ۱۸:۳۰ علاقه‌مندان در محل اعلام شده برای حرکت حضور یافتند و ساعت ۱۸:۴۰ به سمت شهر رادکان حرکت کردیم. حدود ساعت ۲۰  به محض رسیدن به محل برج ، شرکت کنندگان وسایل رصدی خود را برپاکردند.

پس از مستقر شدن شرکت‌کنندگان و بازدید از برج، حضار به صرف شام پرداختند تا با انرژی بیشتری خود را برای رصد آسمان تا صبح آماده سازند. علیرغم تاکید جهت به همراه داشتن لباس گرم بیش از حد نیاز، به دلیل تجربه کم، برخی از رصدگران لباس گرم کافی به همراه نداشتند و از همان لحظه ورود به محوطه، سرمای شدید آنها را غافلگیر کرد. تعدادی از شرکت کنندگان وسایل رصدی مناسبی داشتند و درهنگام  برپا نمودن تلسکوپ ها و وسایل رصدی اینجانب به همراه آقایان مرادی و قاسمی به سؤالات شرکت کنندگان در مورد کار با تلسکوپ، عکاسی نجومی و مشکلاتی که در رابطه با استفاده از وسایل رصدی داشتند پاسخ دادیم.

 

 

همچنین بروشورهای معرفی برج بین شرکت کنندگان تقسیم شد که مورد استقبال نیز قرار گرفت. پس از ساعتی تعدادی دیگر از علاقه‌مندان برای بازدید از برج رادکان به محوطه رسیدند، گویا این افراد از طریق سایت میراث فرهنگی و  اطلاع‌ رسانی صورت گرفته در مورد رصد خورشید انقلاب زمستانی در رادکان مطلع شده بودند. به دلیل سردی زیاد هوا چندین نوبت اقدام به توزیع چای و خرما در بین شرکت‌کنندگان نمودیم که از ستقبال آنها مشخص بود بسیار مفید واقع شده است! در همین حال بسیاری به صورت گروه های چند نفری به رصد و تبادل اطلاعات می‌پرداختند.

 

 سرمای هوا پس از ساعت ۱ نیمه شب زیاد شده بود و علاقمندی حضار به رصد کمتر!

حدود ساعت ۵ صبح کم کم شرکت کنندگان به دلیل نزدیک شدن به زمان طلوع خورشید، خود را آماده  رصد خورشید می‌کردند. حضور بیش از ۶۰ نفر علاقه‌مند که برخی با وسیله شخصی خود از شب قبل یا بامداد در محل حاضر بودند و تجمع عکاسان و فیلمبرداران در امتداد دو در برج و به سوی افق شرقی در هوای بسیار سردی که همه را به ستوه آورده بود، بسیار جالب و دیدنی می‌نمود.

 

 

حدود ساعت ۶:۴۴ صبح طلوع اولین پرتوهای خورشید در مکانی که دقیقا توسط برج پیش‌بینی شده بود شور و شعف و گرمایی وصف نشدنی را به حضار هدیه داد و همه به طراحان و سازندگان این بنای قدیمی احسنت گفتند و بار دیگر نام و یاد پدران دانشمند این مرز و بوم را گرامی داشتند.

 

 

پس از رصد طلوع خورشید از بین دو در برج رادکان، در ساعت ۷ صبح  آقای مطیعی به توضیح در مورد برج رادکان و کاربردهای نجومی آن برای حضار پرداختند.

 

 

برنامه با گرفتن عکس دسته جمعی  به پایان رسید.

 

 

حوالی ساعت ۷:۳۰ رادکان را به مقصد مشهد ترک نمودیم در حالی که برای رصد خورشید اعتدال بهاری در روز پایانی سال ۱۳۹۰ و آغازین روز سال ۱۳۹۱ لحظه شماری می‌کردیم.

گزارش: احمد نظام

عکس: احمد نظام، اسماعیل مرادی، محمد مهدی مطیعی

 

ولوب سایت رسمی انجمن آسمان توس ( مشهد )  : www.toossy.ir

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد