آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

سومین دوره رقابت رصدی صوفی ایران با تلاش انجمن نجوم ایران و انجمن نجوم پاسارگاد در محوطه میان مقبره کوروش کبیر ، بزرگ مرد سلسله هخامنشی ، و کاخ آپادانا از 26 لغایت 29 امرداد ماه 88 برگزار شد . در کنار این برنامه علاوه بر رقابت رصدگران ، چندین کارگاه آموزشی که جدیت بسیار بیشتری نسبت به کارگاه آموزشی سال گذشته داشت ، برپا گردید .

116 شرکت کننده در دو رده تیمی و انفرادی در این برنامه حضور داشتند که از این بین 46 نفر را بانوان و 70 نفر را آقایان تشکیل می دادند و 18 گروه داوری ناظر رصد این افراد بودند .

روز اول - 26 امرداد :

پس از پذیرش کلیه رصدگران و میهمانان در پردیس مرکز آموزش کشاورزی علی آباد کمین در سعادت شهر فارس برای حضور در مراسم افتتاحیه به مکان مربوطه انتقال یافتند . در این برنامه پس از سخنرانی مقامات محلی و خوش آمد گویی نماینده انجمن نجوم پاسارگاد به حاضران ، از زحمات دکتر نعمت الله ریاضی استاد دانشگاه شیراز که نقشی بارز در رشد دانش ستاره شناسی در کشورمان داشته اند ، تقدیر و قدر دانی به عمل به عمل آمد.

از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه می توان به خانم ندا مبرا ( پیرامون زندگی نورعبدالرحمان صوفی رازی ) ، آقای کاظم کوکرم ( نحوه و چگونگی برگزاری رقابت ) و آقای هومن نجفی ( معرفی و توضیح وظایف پیشاهنگ های رقابت ) اشاره نمود .

 

سخنرانی خانم ندا مبرا پیرامون زندگی نامه نورعبدالرحمان صوفی رازی در مراسم افتتاحیه

سخنرانی خانم ندا مبرا پیرامون زندگی نامه نورعبدالرحمان صوفی رازی در مراسم افتتاحیه

 

در این برنامه همچنین پیام های دکتر قنبری رئیس انجمن نجوم ایران، دکتر توفیق حیدر زاده بنیانگذار ماهنامه نجوم و استاد تاریخ ستاره شناسی و Azhy hasan دبیر انجمن نجوم کردستان عراق که سال گذشته در دومین رقابت رصدی صوفی ایران حضور داشت ، قرائت شد .

روز دوم - 27 امرداد :

در دومین رقابت رصدی صوفی ایران که در دامنه تفتان برگزار شد ، به پیشنهاد جمعیت منجمان مهبانگ علاوه بر تقدیر و قدر دانی از دکتر محمدرضا خواجه پور ، مترجم و گرداورنده کتاب ارزشمند نجوم به زبان ساده ، یک کارگاه آموزشی با حضور ایشان پیرامون فعالیت های منجمان آماتور برگزار شد . طبق این روال ، در این برنامه هم بصورتی کاملا جدی تر از رقابت قبلی کارگاهی آموزشی برپا شد . که بخش هایی از آن را در تصاویر زیر مشاهده می کنید :

 

سخنرانی آقای کاظم کوکرم راه و روش رصد ستاره های متغیر در همکاری با AAVSO

 

سخنرانی محمد جواد ترابی با موضوع آشنایی با علوم شهروندی و مشارکت در آن

 سخنرانی محمد جواد ترابی با موضوع آشنایی با علوم شهروندی و مشارکت در آن

 

 


سخنرانی محمد نیلفروشان با موضوع استفاده از ثبت تصویری، برای یافتن پارامترهای یک ماهواره یا شهاب

 

سخنرانی آقای بابک امین تفرشی تفاوت نجوم ایران با سایر کشورهای ، کاستی ها و برتری ها

سخنرانی آقای بابک امین تفرشی تفاوت نجوم ایران با سایر کشورهای ، کاستی ها و برتری ها

 

سخنرانی امیرحسین ابوالفتح شگردهای جادویی پردازش تصویر در عکاسی دیجیتال از اعماق آسمان

 

از ساعت 17:30 کلیه رصدگران ، داوران و ناظران برنامه در رصدگاه استقرار یافتند . پس از بازدید از محوطه تاریخی و تست نهایی ابزارهای اپتیکی در ساعت 20:30 سوت آغاز رقابت به صدا در آمد . در این بین دو تایم استراحت 45 دقیقه ای برای استراحت داوران و شرکت کننده های در نظر گرفته شده بود که در تایم استراحت اول بسته شام نیز توزیع شد . متاسفانه در طول شب به دلیل نزدیکی منطقه به نقاط مسکون شهری ، رصدگران از آلودگی نوری در در برخی از افق ها دیده می شد ، رنج می بردند . به هر ترتیب پس از یک شب رقابت تنگاتنگ میان رصدگران ایرانی تیزپای آسمان ، با نزدیک شدن به سپیده دم ، سوت پایان رقابت به صدا درآمد . .

 

حمل ابزارهای رصدی در اتوبوس ها برای انتقال به سایت رصدی

 

شرکت کنندگان در حال استقرار ابزار های اپتیکی در سایت رصدی

 

آقای سیاوش صفاریان پور ، کارگردان برنامه آسمان شب ، در حال تهیه گزارش از برنامه

آقای سیاوش صفاریان پور ، کارگردان برنامه آسمان شب ، در حال تهیه گزارش از برنامه

 

جنب و جوش رصدگران در سومین رقابت رصدی صوفی ایران

 

گنبد های نوری مزاحم در شب رصد در این تصویر به راحتی مشاهده می شود .

 

روز سوم - 28 امرداد :

پس از پایان رقابت ، کلیه حاضران به محل مقبره کوروش هخامنشی انتقال یافتند که به جرات می توان گفت از باشکوه ترین لحظه های سومین رقابت صوفی ایران به شمار می رفت . . .

 

بازدید از مقبره کوروش کبیر

 

یکی از پیشاهنگ های برنامه در حال توضیح پیرامون کوروش کبیر

 

پس از استراحت گروه ها و صرف ناهار ( که البته به خاطر تاخیری که در این قسمت بوجود آمد ، بازدید از نقش رستم لغو شد ) ، در ساعت 16 همه برای بازدید و برپایی مراسم اختتامیه در بنای باستانی تخت جمشید یا پرسپولیس حضور یافتند که لحظه بسیار جذابی بود بخصوص زمانی برنامه نور و صدا پخش شد .

 

بازدید از بنای تاریخی بین المللی تخت جمشید

 

مراسم اختتامیه

 

در مراسم پایانی توسط کمیته داوری مسابقات نتایج سومین رقابت رصدی صوفی ایران به شکل زیر اعلام شد :

در رده تیمی گروه نجوم ققنوس تهران با کسب 405.5 امتیاز از 450 رتبه نخست را به دست آورد ، گروه نجوم الوند همدان با 403.5 امتیاز و گروه نجوم ادیب اصفهان با کسب 308 امتیاز در رتبه های دوم و سوم این بخش را کسب نمودند .

در رده انفرادی نیز مجتبی مقدسی و امیر نقوی آزاد از زاهدان با کسب 148.5 از 150 امتیاز رتبه اول، نرگس موسوی و سپیده هوشیار از سعادت شهر با کسب 148 امتیاز رتبه دوم و ندا رئیسی و مینا اخیانی از شاهرورد با کسب 146.5 امتیاز رتبه سوم این بخش را کسب کردند.

ضمن اینکه در این مراسم از دو شرکت کننده 14 ساله این رقابت به نام های علی مرعشی عضو جمعیت منجمان مهبانگ زاهدان و امیر رضا کامکار از 3 قلعه به عنوان کم سن ترین و همچنین از هادی برقمدی به عنوان فعال ترین شرکت کننده تقدیر به عمل آمد.

 

تقدیر از نوجوانان 14 ساله شرکت کننده در این رقابت

روز چهارم – 29 امرداد :

آخرین روز رقابت که بیشتر جنبه گردشگری داشت ، با بازدید از رصدخانه ابوریحان بیرونی آغاز شد . پس از آن از جاذبه های گردشگری دیگر شیراز از جمله حافظیه و مقبره سعدی شیرازی بازدید به عمل آمد .

 

شرکت کنندگان ، میهمانان و داوران سومین رقابت صوفی در کنار رصدخانه ابوریحان بیرونی

 

به این ترتیب پس از 4 روز ، سومین رقابت رصدی صوفی ایران همه مانند رقابت های گذشته به اتمام رسید . . .

این رقابت با حمایت سازمان های متعددی برگزار شد که از آن جمله می توان به شهرداری پاسارگاد ، سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی فارس ، فرمانداری پاسارگاد و سازمان ملی جوانان تهران و انجمن نجوم ایران اشاره نمود . انجمن نجوم پاسارگاد نیز که مدیریت اجرایی این برنامه را بر عهده داشتند بسیار خوب عمل کردند و از همه اعضای این انجمن و دیگر سازمان های همکار تشکر و قدر دانی می نماییم .

 

عکسها از نیما دانشور عضو انجمن نجوم پروکسیما شیراز

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد