آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 هفته نجوم 1389 در گنبدکاووس با مشارکت صمیمانه گروه نجومی گنبد آسمان وابسته به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره 2 ، انجمن نجوم نجما گنبد كاووس و پژوهش سرای دانش آموزی جابر بن حیان با شکوه فراوان برگزار گردید .

 

 
 

 

 
 

* هفدهمین باشگاه نجوم گنبد

نخستین روز این هفته با برگزاری هفدهمین باشگاه نجوم گنبد در تاریخ 26 فروردین ماه و با حضور نود نفر از علاقمندان توسط انجمن نجما در آمفی تأتر کتابخانه عمومی شماره یک آغاز شد .

ارائه گزارش هیئت امنا انجمن نجما ، آزمایش فیزیک توسط 2 تن از اعضای دانش آموز ، پخش کلیپ انجمن ، سمینار علمی رابطه ریاضی و هنر توسط استاد دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد ، آشنایی با وب سایت انجمن و مباحثه ( شبه علم ) از برنامه های باشگاه بود .

 

* نمایشگاه نجوم

دومین روز هفته نجوم مصادف با گشایش نمایشگاه نجوم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره 2 گنبد بود . در این نمایشگاه عکس و پوستر ، کتاب ، نشریات ، نرم افزار ، چند ماکت موشک ، ماهواره و سفینه به نمایش عموم گذاشته شد .

طی یک هفته ای که نمایشگاه دایر بود ؛ علاوه بر علاقمندان و خانواده ها ، بیش از 12 کلاس از مدارس ابتدایی ، راهنمایی و دبیرستان دخترانه و پسرانه و در مجموع بیش از 500 نفر از آن دیدن کردند .

در هفته نجوم برای نخستین بار نمایشگاه عکس مجازی نیز با بیش از 1200 اسلاید نجومی با استفاده از رایانه و ویدئو پروجکشن به نمایش گذاشته شد . هم چنین با بهره گیری از 2 نرم افزار "پیپو" و "نجوم برای همه" به بازدیدکنندگان مقطع ابتدایی توضیحاتی توسط مربیان مرکز ارائه گردید .

 

 * فستیوال فیلم های نجومی

در دومین روز  هفته نجوم فستیوال فیلم های نجومی در کانون پرورش فکری آغاز به کار نمود و یک هفته ادامه داشت.

در این فستیوال 4 فیلم انیمیشن دوبله شده به نام های میمون های فضایی ، بزن بریم ماه ، وال . ای و آپ ، 2 فیلم مستند  Moon( ماه ) و Star (ستاره) به زبان اصلی و 2 فیلم سینمایی District9 (منطقه 9) و Race to witch mountain (پیش به سوی کوه اسرار آمیز) به زبان اصلی با زیرنویس فارسی به نمایش درآمد .قریب به 350 نفر نیز  فیلم های فستیوال را تماشا کردند .

 

* کارگاه های نقاشی ، ماکت سازی و ادبی

برپایی کارگاه های نقاشی ، ماکت سازی (کاردستی ) و ادبی ( قصه نویسی ) از دیگر  فعالیت های کانون پرورش فکری شماره 2 گنبد در ایام هفته نجوم بود .

 1- کارگاه نقاشی

در کارگاه نقاشی که ویژه کودکان بود ، دختران و پسران مقطع ابتدایی آثاری با موضوع ستارگان و سیارات ، موشک و فضانوردی و موجودات فضایی به تصویر کشیدند .

2- کارگاه ماکت سازی ( کاردستی )

کارگاه کاردستی یا ماکت سازی مخصوص گروه سنی نوجوانان بود .

نوجوانان علاقمند در این کارگاه به صورت انفرادی یا گروهی تعدادی ماکت موشک ها و سفینه ها را با استفاده از کارتن ، مقوا ، یونولیت و دور ریختنی ها ساختند .

3- کارگاه ادبی ( قصه نویسی )

در کارگاه ادبی نیز علاقمندان کودک و نوجوان ، یک داستان نیمه تمام را که توسط مربیان کانون پرورش فکری تنظیم شده بود ؛ به سلیقه و توانایی خود ادامه دادند .

 

* زنگ نجوم در مدارس

در این هفته زنگ نجوم با هماهنگی پ‍‍زوهشسرای جابر بن حیان، همانند سال گذشته نیز در مدارس به صدا درآمد تا همه توجه دانش آموزان و اولیا مدارس را به سمت نجوم معطوف نماید . در این آئین كه با قرائت بیانه سرپرست انجمن نجوم نجما همراه بود بیش از دویست مدرسه در سطح شهرستان گنبد كاووس در این طرح همكاری داشتند.

 

 

بیانیه روز جهانی نجوم در سال 1389

 

به نام خالق کائتات

 

هدف اصلی از روز جهانی نجوم شناساندن آسمان، زیباییهای اخترشناسی و معرفی موقعیت کیهانی زمین به ساکنان این سیاره است. ما امروز حاکمان اصلی این سیاره ایم اما عجیب اینکه هنوز بیشتر مردمان زمین محیط اطراف سیاره خود، همسایگان آن و موقعیت  نشانی کیهانی تنها خانه انسان را نمی شناسند. بیشتر مردم هنوز تفاوت منظومه شمسی  و راه شیری را نمی دانند یا عجیبتر اینکه 400 سال پس از استفاه گالیله از تلسکوپ گروهی هنوز زمین را در مرکز کائنات تصور میکنند. آیا همه مردمان زمین می دانند که ما در جزیره ای بی نظیر زندگی میکنیم و وقتی منابع آنرا با خودخواهی، جنگ و قدرت طلبی به باد دادیم راهی برای گریز از جهنمی که ساخته ایم نیست. هدف روز جهانی نجوم جهانی فکر کردن است. اخترشاسی علمی جهانی است که مرزی را نمی شناسد همانطور که در آسمان بالای سر ما مرزی نیست؛ در جمع صدها هزار منجم آماتور و حرفه ای جهان نیز مرزی برای دوستی و همکاری وجود ندارد.

بدین ترتیب درنظر داریم با فعالیتهای گسترده خود این فضای بی کران را در اختیار علاقمندان قرار دهیم. در این راستا توانستیم در سالهای اخیر با برگزاری بیش از پانزده باشگاه نجومی، نمایشگاهها، اردوهای رصدی، فعالیتهای گروهی علمی، دوره های آموزشی و غیره گامی در این جهت برداریم. و مفتخریم که پس از سالها تلاش دلسوزانه، شهرما صاحب مجهزترین رصدخانه شمال شرق کشور در محل پژوهش سرای دانش آموزی جابربن حیان با همکاری انجمن نجوم نجما گنبد کاووس شده است.

 

ستاد برگزاری هفته نجوم 1389

پژوهش سرای دانش آموزی جابر بن حیان گنبد کاووس

انجمن نجوم نجما گنبد کاووس

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گنبد کاووس (گروه نجومی گنبد آسمان)

 

* سمینار علمی در مدرسه

برگزاری سمینار علمی نجوم در دبیرستان مختوم قلی فراغی توسط انجمن نجوم نجما و با همکاری کانون پرورش فکری شماره 2 ، از دیگر برنامه های اجرا شده هفته نجوم در گنبد بود .

در این سمینار آقای آتیلا پرو کارشناس ارشد اختر فیزیک و سرپرست انجمن نجوم نجما پیرامون منظومه شمسی ، منجم کیست ؟ ، رصدخانه ها و . . . مطالبی بیان نمود .

 

* رصد عمومی

طبق برنامه ریزی های قبلی  رصد عمومی برای 2 روز توسط كانون پرورش فكری و انجمن نجوم نجما در دو محل در شهر گنبد كاووس پیش بینی شده بود که به علت نامساعد بودن هوا  تنها در یک روز برگزار شد .

 رصد عمومی آخرین برنامه این هفته بود برگزار گردید . این رصد با 3 تلسکوپ در پارک شهید فهمیده انجام شد و مورد استقبال گسترده دانش آموزان ، دانشجویان و خانواده ها قرار گرفت .

در این رصد که به مدت 5/2 ساعت ادامه داشت ؛ شرکت کنندگان موفق به رصد ماه ، زحل ، مریخ، سحابی جبار و زهره شدند.

 

 
 
 
 
 
 

نویسنده:

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد