آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 مراسم بزرگداشت هفتۀ جهانی نجوم در سال 1390 از سوی انجمن ستاره شناسی استان مرکزی و با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، شورای اسلامی شهر اراک، شهرداری اراک، سازمان ملی جوانان استان، انجمن نجوم دانشگاه آزاد اسلامی اراک، انجمن آسمان بیکران، خانه سازمانهای غیر دولتی استان مرکزی و نیز همکاری سازمان فضایی ایران و مؤسسۀ آسمان شب پارسه از تاریخ 20 لغایت 23 اردیبهشت در قالب نمایشگاه و ویژه مراسم اختتامیه هفته جهانی نجوم برگزار گردید.

در این نمایشگاه برنامه های مختلفی ارائه گردید از قبیل تصاویر نجومی، کارگاه آموزشی، آسمان نما، نمایش ابزار آلات نجومی، نجوم در قرآن، نمایش پوسترهای آموزشی نجومی، نقاشی نجومی کودکان، غرفۀ مبارزه با آلودگی نوری، طومار صلح ستارگان، ارائۀ کتب، فیلم و نرم افزارهای نجومی و المپیاد، پرسش و پاسخ، رصد عمومی آسمان شب و ...
در مدت برگزاری نمایشگاه افراد مختلفی از نمایشگاه و بخشهای آن بازدید کردند و چندین مدرسه نیز به صورت گروهی از نمایشگاه بازدید کردند. یکی از بخشهای جالب توجه نمایشگاه برای بازدید کنندگان آسمان نما بود ه در تایمهای مختلف برنامل آن اجرا می گردید. همچنین نقاشی نجومی کودکان از بخشهای پر مخاطب دیگر بود که پس از اتمام هر نقاشی هدیه ای به شخص داده می شد.
در روز جهانی نجوم علاقمندان بسیاری از نمایشگاه بازدید کردند. در این روز مراسم اختتامیه با حضور خیل عظیمی از علاقمندان و نیز فرماندار محترم اراک و هیأت همراه در سالن آمفی تئاتر کانون برگزار شد به طوریکه جمعیتی بیش از ظرفیت سالن حضور یافته بودند. مراسم رأس ساعت 18:15 دقیقه آغاز شد. در ابتدا پس از تلاوت آیاتی چند از کلام وحی، آقای مهندس ماهان دبیر برگزرای مراسم اختتامیه به حاضرین خوش آمد گفتند. سپس آقای مهندس امینی نژاد، ریاست انجمن ستاره شناسی استان مرکزی در باب علم نجوم و کاربردهای آن و فعالیت های صورت گرفتۀ انجمن سخنرانی نمودند و به ضرورت احداث رصدخانه ای در اراک تأکید کردند. پس از پخش کلیپی کوتاه از تاریخچۀ هفتۀ جهانی نجوم در اراک از سال 1385، جناب آقای آصفری فرماندار محترم شهر اراک به ایراد سخن پرداختند. ایشان ضمن تأکید بر گسترش هرچه بیشتر نجوم در اراک، از فعالیتهای انجمن نجوم استان حمایت کردند. سپس جناب آقای حقی ریاست محترم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان پس از تقدیر و تشکر از افراد شرکت کننده در مراسم و مسئولین، بر ضرورت حمایت از فعالیتهای نجوم آماتوری تأکید کردند. در پایان از اعضای فعال انجمن ستاره شناسی استان و انجمن نجوم دانشگاه آزاد اسلامی اراک که در برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم هفتۀ جهانی نجوم همکاری صمیمانه داشتند تقدیر و تشکر گردیدو همچنین به سه نفر از بازدید کنندگان که به قید قرعه در بخش پرسش و پاسخ نمایشگاه برنده شده بودند جوایزی اهدا شد و نیز به بهترین نقاشی نجومی جایزه ای تعلق گرفت.
پس از پایان مراسم فرماندار محترم شهر اراک به همراه ریاست کانون پرورش فکری استان همراه با مردم از بخشهای مختلف نمایشگاه بازدید نمودند. سپس مراسم رصد آسمان با تلسکوپهای انجمن در پارک آزادی اجرا گردید که جمعیت علاقمند به رصد در صفهای طولانی در انتظار رصد ماه و سیارۀ زحل ایستاده بودند که این مراسم تا ساعت 21:30 ادامه داشت.
در پایان از همکاری های کلیۀ نهادهای دولتی و غیر دولتی که در برگزاری این مراسم همکاری داشتند تقدیر و تشکر می گردد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
روابط عمومی انجمن ستاره شناسی استان مرکزی

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد