آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
چهارمین باشگاه ستاره شناسی همدان هم توسط مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی  در همدان برگزار شد .

خلاصه ای از برنامه های  این باشگاه در زیر آمده است :
باشگاه درروز سه شنبه مورخ 20/11/88  از ساعت 15:30 الی 17:30 در سالن اجتماعات مرکز اخترشناسی ابن صلاح همدانی باحضور  جمع  زیادی از مشتاقان به علم ستاره شناسی برگزار گردید .
این باشگاه که با تغییرات زیادی نسبت به باشگاه های قبلی مواجه بود توسط دانشجویان فیزیک دانشگاه پیام نور همدان برگزار شد . موضوع این باشگاه انسان و فضا  بود . برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم وسپس سرود ملی آغاز شد . سپس مجری برنامه آقای میثم باب الحوائجی ضمن عرض خوشامد گویی و ارائه مطالبی پیرامون انسان و فضا به اعلام برنامه های این باشگاه پرداختند .
 بخش اخبار اولین برنامه بود . در این بخش تازه ترین رخدادهای نجومی ایران و جهان توسط خانم ها نسترن منظمی ثابت و فهیمه نیاز پور ارائه شد . از جمله مهمترین خبرهای این باشگاه برگزاری کارگاه آموزشی نیمه حرفه ای نجوم بود که قرار است این کارگاه در تاریخ 6 و 7 اسفند ماه با حضور اساتید برجسته نجوم از جمله دکتر میر ترابی و دکتر ملک جانی و همچنین جناب آقای بابک امین تفرشی  در همدان برگزار شود . همچنین خبر برگزاری گشت رصدی مرنجاب که قرار بود در تاریخ 22 لغایت 24 بهمن ماه برگزار شود هم از خبر های مهم این باشگاه به حساب می آمد . بخش اخبار بدون شرح هم به عنوان یکی از بخش های جدید بود که به اخبار اضافه شده بود . در نهایت  بخش اخبار با ارائه 12 خبر متنوع کار خود را به پایان رساند .  
در این قسمت از برنامه کلیپ زیبایی از تصاویر نجومی پخش شد .
برنامه بعدی ارائه مقاله ای جذاب تحت عنوان پارادوکس دوقلوها بود این مقاله توسط آقای امید کهوندی دانشجوی فیزیک دانشگاه پیام نور همدان ارائه شد .ابتدا به گونه ای جذاب و ساده نسبیت و نتایج آن را شرح دادند ، سپس به بحث مهم اتساع زمان پرداختند و بعد از آن  پارادوكس دوقلوها را مطرح کردند و با بررسی  شواهد تجربی درست بودن  زمان نسبیتی به بحث خود خاتمه دادند .
سپس برای رفع خستگی حضار و ایجاد تنوع در برنامه کلیپی از تلاش های بشر در آینده برای دسترسی بیشتر  به فضا پخش شد .
اما در قسمت بعد مانند همیشه  بخش جالب و جذاب آسمان شب ارائه شد . این بار این بخش توسط خانم پریسا ناصری دانشجوی فیزیک دانشگاه پیام نور همدان اجرا شد . اما آسمان شب این باشگاه پیرامون صورت فلكی دو پیكر ، سومین صورت فلكی دایره البروج گذشت  . پس از معرفی اجمالی این صورت فلکی و همسایه های آن به سراغ افسانه آن رفتند و بعد ازآن نحوه پیدا کردن آن را در آسمان توضیح دادند و به اجرام عمقی آن پرداختند و توضیحاتی را هم در مورد آنها دادند . مانند همیشه اعلام رخداد های نجومی ماه پایان بخش این قسمت بود .  
بعد از 10 دقیقه استراحت و پذیرایی  برنامه پایانی پخش فیلم نجومی بود . این بخش هم که این بار  به ابتکار دانشجویان فیزیک به باشگاه اضافه شده بود با استقبال زیاد حاضرین همراه شد . موضوع فیلم تلاش های بشر برای دسترسی به فضا بود که با فتح ماه این فیلم 45 دقیقه ای به پایان رسید . در پایان از آقای علیرضا خرمرودی که کار تدوین فیلم و ساخت کلیپ ها را برعهده داشتند و همچنین آقای کیاوش مرادی که مسئولیت این باشگاه را برعهده داشتند تشکر و قدر دانی می کنیم .
از تمامی علاقه مندان نجوم در سراسر ایران دعوت میکنیم تا با حضور در این باشگاه ها به ترویج علم نجوم کمک کنند . علاقه مندان می توانند از طریق ایمیل زیر با ما در ارتباط باشند .
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد