آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 پنجاه ودومین باشگاه نجوم رشت  در 29 تیر ماه  سال1390ساعت 18 باحضور شماری از دوستداران آسمان  و علاقه مندان به نجوم در سالن دکتر رحمدل مجتمع فرهنگی هنری خاتم الأنبیاء رشت برگزار گردید.


پس از قرائت قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، مجری، خانم ارشادی مجریان بخش گروه خبری خانمها جمالی و انوشا را  به منظور اجرای بخش خبر باشگاه دعوت نمود.

در  این بخش خانم ها انوشا و جمالی اخبار نجومی یک ماه گذشته را به سمع ونظر علاقه مندان رساندند.
اخبار انجمنهای نجوم استان گیلان
دوره های آموزشی انجمن نجم شمال
     رصد خسوف توسط انجمن علمی پژوهشی نجم شمال
اخبار نجوم داخل کشور
      رصد طولانی ترین خسوف سالهای اخیر
اختفای سیاره ی زهره
اخبار نجوم خارج کشور
هابل، هابل را رصد می کند.
کشف کرم های معدنی و افزایش احتمال حیات حیوانی در مریخ!
کشف گونه ای جدید از انفجارهای ستاره ای
ماموریت جدید ناسا : حمل مواد سیارکی به زمین
منجم آماتور ایرانی یک طوفان جدید در زحل را ثبت کرد.     
چرخه فعالیت های خورشیدی به خواب زمستانی می رود!
پژوهشگران به کشفیات جدیدی در رابطه با دنباله دار هارتلی دست یافتند.
آیا هرمس بخشی ازجرم  بهرام  را به تاراج برده است؟
بارش کریستال های سبز رنگ بر سر ستاره‏ ای نوپا

پس از پایان اخبار نماهنگ نجومی تهیه شده توسط خانم پور محمد اجرا و مورد استقبال حضار قرار گرفت. در ادامه ی برنامه ، خانم ارشادی  خبر مربوط به برگزاری رصد عمومی باشگاه به تاریخ 6و7 مرداد ماه را قرائت نموده و  سپس از آقای پوریا مومن برای ارائه مقاله خود تحت عنوان جیمز وب دعوت نمودند.
ایشان در مقاله خود به تفصیل در مورد تلسکوپ فضایی جیمز وب اطلاعاتی را به حضار ارائه نمودند که این اطلاعات  مشروحی برچگونگی مراحل ساخت و نصب آیینه ها را شامل گردید و برای تشریح کامل نیز فیلمی در این مضمون پخش  شد.
در ادامه مجری از آقای طوافی برای تقدیر از آقایان شعبانی و مجیدی به عنوان تهیه  برترین مقاله  در باشگاه  گذشته دعوت به عمل آورد که این مراسم با تشویق حضار و اهدای جایزه همراه بود.
 

 
بعد از بخش اهدای جوایز مجری از آقای ماه منظر برای ارائه مقاله خود تحت عنوان آغاز حیات دعوت نمودند.
این اجرا به بررسی نقش پدیده های سماوی بر تکامل حیات پرداخته واشاراتی بر چگونگی شکل گیری زمین ومهمترین عوامل تاثیر گذار بر حیات از جمله آب، نقش ماه و تشریح بوجود آمدن اولین ارگانیسم  زنده  و ارتباط انسان و کیهان پرداختند که به زعم خود توجه علاقمندان را به خود جلب نمود .
در بخش پایانی، مجری از آقای شعبانی برای  اجرای مقاله ای تحت عنوان اوقات شرعی دعوت نمودند.ایشان به تعریف مفهوم اوقات شرعی و عوامل مورد ارجاع بدان پرداختند  که تعریف طلوع و غروب و همچنین شفق و فلق را شامل گردید و نیز به برخی سوالات حضار در این مورد پاسخگو شدند.
 
در خاتمه مجری بعد از تشکر ازحضور حاضران، از آنها برای شرکت  در پنجاه  و سومین باشگاه نجوم رشت در 26مرداد 1390 واقع در سالن زندیاد دکتر رحمدل مجتمع فرهنگی خاتم الانبیا  نیز دعوت نمودند،از عوامل اجرایی و علمی باشگاه نجوم رشت نیز تشکر بعمل آمده و پنجاه دومین باشگاه سال 1390 در همین جا  خاتمه یافت.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد