آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 گردهمایی (باشگاه بزرگسالان) دیماه انجمن نجوم ثاقب گیلان به دلیل تداخل با امتحانات دانشجویان در تاریخ جمعه 7/11/1390 ساعت 5/10 صبح الی 13 عصر  برگزار شد.
 
 گردهمایی (باشگاه بزرگسالان) دیماه انجمن نجوم ثاقب گیلان به دلیل تداخل با امتحانات دانشجویان در تاریخ جمعه 7/11/1390 ساعت 5/10 صبح الی 13 عصر  برگزار شد.
 

بعد از پخش قرآن و سرود ملی اولین برنامه عکاسی طبیعت و نجوم توسط آقای حسن جوری عضو خانه عکاسان ایران اجرا شد که دارای سابقه برگزاری ده نمایشگاه انفرادی (رشت، همدان، تهران و مشهد) و سه نمایشگاه گروهی در تهران را دارند و در سال 1390 مقام سوم دانشجویان کشوری را در زمینه عکاسی با موضوع آبشار گنجنامه همدان ،کسب نموده اند.

در این برنامه عکس های مختلفی از طبیعت که توسط آقای جوری گرفته شده بود به نمایش گذاشته شد و با توضیحات ایشان هنر عکاسی شیفتگان جدیدی را در حضار پیدا نمود.در پایان، اولین تجربه عکاسی نجومی خود را که تصویربرداری 4 ساعته از ماه گرفتگی کامل خرداد ماه 1390 بود به نمایش گذاشتند که مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.

دومین برنامه پخش فیلم نجومی کوتاه بود که حاضرین از دیدن تصاویر زیبای نجومی لذت بردند.

سومین برنامه رویدادهای نجومی بود که با توضیح و اجرای بسیار خوب آقای هادی بابایی بینندگان به خصوص میهمانان جدید دست به قلم برده و تاریخ و ساعتها را یاداشت نمودند تا در این ماه اولین رصدهای آماتوری خود را آغاز نمایند.

آقای بابایی از مدرسان توانای انجمن نجوم ثاقب هستند که در سطح استان معرفی و تدریس می نمایند ایشان در ساخت ابزارهای نجومی مهارت های ویژه ای دارند و اولین جایزه دکتر ثبوتی از دانشگاه زنجان را به خود اختصاص داده و به عنوان جوان برتر صومعه سرا از طرف شورای شهر و فرمانداری انتخاب شدند.

بخش چهارم برنامه صحبت های مدیر اجرایی انجمن نجوم ثاقب گیلان جناب آقای وقوعی را داشتیم. ایشان ضمن خوش آمد گویی به مهمانان و تشکر از مجریان برنامه، فعالیت های آینده انجمن را برای آموزش رابطین در سطح استان و جذب آنها بیان نمودند و توضیح دادند که در باشگاه های انجمن ارائه برنامه شامل دو قسمت است: مقدماتی برای رابطین جدید و پیش رفته برای دانش پژوهان قدیمی انجمن که از این لحظه به بعد شاهد برنامه های تخصصی تر خواهند بود.

برنامه بعدی توسط آقای علی رازقی از اساتید نجوم که با سابقه ای بیش از ده سال در زمینه آموزش،منجمان خوبی را در گیلان پرورش داده اند موضوع چرخه حیات ستارگان بود. مانند همیشه حاضرین از ارائه برنامه استاد رازقی و دیدن تصویرهای زیبای نجومی لذت بردند.

آخرین برنامه مربوط به کوارتها بود که توسط یکی دیگر از اساتید انجمن جناب آقای آریامنش اجرا شد ایشان بحث را برای سه باشگاه قسمت بندی نموده و قسمت اول را که ساختار اتم و اجزایش بود برای حاضرین همراه با تصویر های زیبا ارائه نمود.

مابین برنامه ها ، مجری توانای ثاقب، خانم کوثر بابایی اخبار های نجومی را همراه با تصویر های مربوط برای حاضرین بیان می نمودند.

گفتنی است برنامه های اجرایی انجمن ثاقب در سال تحصیلی هر روز سه جلسه آموزش 5/1 ساعت می باشد که برای پایه های مختلف (مهدکودک،پیش دبستانی،ابتدایی،راهنمایی،دبیرستان،دانشجویان) و همچنین برای دبیران سر گروه رشته های  مختلف درسی در سطح استان گیلان با تعیین وقت قبلی اجرا می شود. برای هر کلاس درسی که از این مرکز بازدید و آموزش علمی دارند  دو نفر به عنوان رابط علمی انتخاب می شوند. رابطین به طور رایگان تا یک سال می توانند در گردهمایی ها که آخرین پنجشنبه هر ماه ساعت5/6-5 عصر (برای مقطع ابتدایی) شرکت نمایند در باشگاه نجوم کودکان که به طور منظم هر ماه در ثاقب برگزار می گردد اجرای برنامه ها با کودکانی است که قبلا در ثاقب دوره نجوم مقدماتی کودک را پشت سر گذاشته اند. این کودکان به سرپرستی خانم پروانه قاضی یکی از مدرسان خوب کودکان استان که دوره های مختلف نجوم را در ثاقب دیده اند فعالیت می کنند و از دیگر شخصیت های علمی کشور بهره مند می شوند.

 

باشگاه بعدی برای کودکان 27 بهمن ماه و برای بزرگسالان 5 اسفند ماه اعلام گردید.

مدیر اجرایی انجمن نجوم ثاقب گیلان رمضانعلی وقوعی

گزارش از :پژمان نعمتی

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد