آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
سومین کارگاه آموزشی رؤیت هلال ماه در استان مرکزی در روز سه شنبه مورخ 23/4/88 با همکاری ستاد استهلال استان مرکزی، معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، انجمن ستاره شناسی اراک و انجمن نجوم دانشگاه آزاد اسلامی اراک در تالار امیرکبیر این دانشگاه برگزار شد.
این کارگاه آموزشی که با هدف آشنایی هر چه بیشتر تیمهای رؤیت هلال استان با مبانی و معیار های رؤیت پذیری هلال و ارتقاء دانش آنها و با حضور ویژه جناب آقای مهندس بوژمهرانی (کارشناس رؤیت هلال ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری) و همچنین حاج آقا صالحی (ریاست محترم  ستاد استهلال استان مرکزی و نمایندۀ شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان) و جمعی از اعضای تیم های رؤیت هلال استان برگزار شد، رأس ساعت 9 صبح با تلاوت آیاتی از قران مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد. در شروع کارگاه، فهرست برنامه ها و سخنرانی ها توسط مجری برنامه همراه با خوشامدگوئی به میهمانان اعلام گردید.

در ابتدا جناب آقای دکتر ملک حسینی ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ضمن خوش آمد گویی به مهمانان ویژه و حاضرین، در سخنانی کوتاه به تاریخچه نجوم اسلامی، رابطه بین علم نجوم و معارف اسلامی و افتخارات منجمان ایرانی در محاسبه تقویم ایرانی-اسلامی اشاره فرمودند.

پس از آن حاج آقا صالحی، ریاست محترم ستاد استهلال به ایراد سخنرانی پرداختند و ضمن تشکر از همه دست اندرکاران رویت هلال ماه و خیر مقدم و خسته نباشید به میهمانان و برگزار کنندگان مراسم به بیان گوشه ای از مسائل و دشواریهای رؤیت هلال و پشتوانه معنوی رؤیت کنندگان در حل این مسائل و همچنین چگونگی شکل گیری ستاد استهلال استان مرکزی و پیش رفت آن تا به امروز پرداختند. ایشان در ادامه بیانات خود شرکت کنندگان را به استفاده از این فرصت دعوت فرموده و از آنها خواستند با توجه به حساسیت ماههای پیش رو و نقش مهم رویت هلال در زندگی دینی و شرعی مردم، همچون گذشته با تلاش مجدانه و دقیق خود  به اعتماد مردم احترام بگذارند.

سپس دبیر برگزاری کارگاه، آقای مهندس رضواندوست ضمن خوشامدگویی به حضار و میهمان ویژه برنامه، با بیان سابقه رؤیت هلال ماه و امکانات آن در دانشگاه آزاد اسلامی و چگونگی شکل گیری تیم های یازده  گانه رؤیت در استان مرکزی و با اشاره به  رتبه برتر  تیمهای رؤیت اراک در سطح کمی رؤیت هلال ماه به بیان اهداف آینده این تیم مبنی بر ارتقای سطح کیفی آن پرداختند و ابراز امیدواری کردند که در آینده شاهد پیشرفتهای روز افزون این تیمها باشیم.

در ادامه برنامه و در قالب سخنرانی کلیدی نخست، آقای مهندس امینی نژاد (نماینده دانشگاه آزاد اسلامی اراک در ستاد استهلال استان مرکزی) با بیان مقدمه ای در خصوص اهمیت رؤیت هلال ماه، چگونگی تشکیل اهله ماه و توضیح برخی اصطلاحات و مفاهیم مرتبط، به تشریح و بررسی مبانی رؤیت هلال ماه و پارامتر های تاثیر گذار در امر رؤیت پرداختند.

پس از 15 دقیقه دقیقه استراحت و پذیرایی مجری برنامه آقای مهندس ماهان از میهمان ویژه همایش جناب آقای مهندس بوژمهرانی دعوت کردند تا به ایراد سخنرانی بپردازند. ایشان در ابتدا با ابراز امیدواری نسبت به ادامه چنین فعالیت های هماهنگ و منسجمِ حوزه و دانشگاه  و زمینه سازی برای قرار گرفتن تیم استهلال استان مرکزی در کنار دیگر استانهای فعال کشور همچون اصفهان، فارس و تهران، سخنرانی خود را در قالب سخنرانی کلیدی دوم آغاز کردند و پس از مقدمۀ کوتاهی در مورد سیارات، چگونگی شکل گیری قمر ها  از جمله قمر زمین و برخی خصوصیات آن و با اشاره به جایگاه ماه در فرهنگها و ادیان مختلف و استفاده از آن در گاهشماری و یا هنر، سخنان خود را با بحث در مورد معیار های اسلامی رؤیت پذیری هلال و ضابطه های مختلف آن و معیارهای اعلام رؤیت پذیری  یا رؤیت ناپذیری هلال و معیار های مختلف ارئه شده در این خصوص، ادامه دادند. ایشان همچنین  در خصوص نکاتی همچون کارهای تئوریکِ رؤیت هلال، عکاسی از هلال و... صحبت هایی را ارائه نمودند و در پایان با ذکر مصادیقی از تجربیات خود حضار را بهره مند ساختند.

در ادامه  آقای مهندس رضواندست در سخنرانی کلیدی سوم، به بیان دلایل اختلاف کشورهای اسلامی در اعلام روز اول ماه پرداختند و نرم افزارهای مورد استفاده در رؤیت هلال همچون moon calculator وstarry night را معرفی کرده و مراحل کار با آنها را به طور عملی و به منظور کسب اطلاعات دقیق مورد نیاز رؤیت هلال آموزش دادند.

درپایان بخش اول کارگاه با حضور حاج آقا صالحی، دکتر پور ایمانی و دبیر کارگاه، به میهمان ویژه برنامه آقای مهندس بوژمهرانی هدیه ای به رسم یادبود اهدا شد.

برنامه پس از صرف نهار و اقامه نماز با سخنرانی کلیدی چهارم یعنی سخنرانیِ آقای مهندس صمصامی در خصوص روشهای عملی در رؤیت هلال ماه همچون مکان رصدگاه و ویژگی های آن، انتخاب ابزار مناسب و روشهای جستجوی هلال ادامه یافت.

سخنرانی کلیدی آخر برنامه مربوط به پردازش تصویر و معرفی نرم افزار های مشهور پردازش تصویر بودکه توسط آقای مهندس شمسی ارائه گردید. در این بخش حاضران به شکل عملی با نمونه هایی از پردازش تصویر و ارتقای وضوح آن با استفاده از نرم افزار فتوشاپ آشنا شدند.

 پس از پذیرایی دوم، ریاست محترم ستاد استهلال استان با تشکر از حضار و برگزار کنندگان و همچنین میهمان برنامه، ابراز امیدواری کردند رصدگران شهرستان های استان با ایجاد ارتباطی مؤثر تر با یکدیگر، در ارتقاء رؤیت هلال استان تلاش کنند. سومین کارگاه آموزشی رؤیت هلال ماه در استان مرکزی با اهدای هدایایی به شرکت کنندگان در ساعت16 خاتمه یافت. در پایان تعدادی از تصاویر این کارگاه به علاقمندان تقدیم می گردد.

فاطمه اثنی عشری، مسئول بخش خبر انجمن ستاره شناسی اراک
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
عکسها از: محمد مهدی عسگری، مسئول گروه عکاسی نجومی انجمن ستاره شناسی اراک

www.arakastronomy.ir

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد