آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 سومین كارگاه آموزشی رویت هلال رشت  در 25تیر ماه سال1391 مقارن با 25 شعبان 1433 قمری به همت موسسه علمی پژوهشی نجم شمال و شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان گیلان در كارگاه هنر سروش رشت برگزار گردید.

این كارگاه برای دو بخش صبح (مباحث فقهی) و  عصر(مباحث علمی) مدون شده بود.
افتتاحیه كارگاه آموزشی رویت هلال در ساعت22:30 با قرائت آیاتی چند از كلام الله مجید توسط آقای مجیدی و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت ،سپس مجری خانم ارشادی از جناب آقای مهندس یوسف شعبانی،دبیر اجرای سومین كارگاه رویت هلال، به منظور ارائه گزارشی از فعالیت های ستاد استهلال استان گیلان دعوت نمودند.
ایشان رزومه ای از فعالیتهای این ستاد و همچنین گزارشی از عملكرد موسسه علمی پژوهشی نجم شمال مبنی بر فعالیت های نجومی در حوزه رویت هلال را به اطلاع حاضرین رساندند.
در سخنرانی دوم از حجت الاسلام دكتر علیرضا موحد نژاد (رییس کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف) دعوت بعمل آمد. موضوع سخنرانی ایشان «راه های شرعی اثبات اول ماه»  بود.
در ابتدای صحبت به بیان تجریه های از رصدهای خودشان پرداختند و مقایسه تقویم های مختلف از حیث تطابق با پدیده های نجومی و قراردادی پرداختند. سپس به نقش کلیدی تقویم هجری قمری اشاره کردند . در ادامه به بحث  ملاک های شرعی اثبات اول ماه از منظر مراجع عالیقدر پرداختند. مباحثی مانند رویت با ابزار، نقش پیش بینی منجمان، شهادت شهود، تطوق ماه و... و در پایان بحث رویت هلال در روز و بیان استفتا از مقام معظم رهبری در این خصوص از موارد مطرح شده در این بحث بود.
در پایان، حجت الاسلام دکتر موحد نژاد به سوالات حاضرین در خضوص مسائل مطرح شده پاسخ دادند و بدین شکل جلسه فقهی كارگاه رویت هلال در اینجا خاتمه یافت. پایان بخش برنامه صبحگاهی نمایش فیلم کوتاهی از رویت هلال ماه توسط گروه های نجومی بود و در ادامه از شرکت کنندگان پذیرایی به عمل آمد.
جلسه علمی سومین كارگاه رویت هلال ساعت 15:00 با قرائت قرآن و سرود ملی جمهوری سلامی ایران آغاز گردید.
در ابتدا مجری خانم ارشادی ، از جناب آقای همتی ( عضو موسسه علمی پژوهشی نجم شمال ، از  پیشگامان نجوم  آماتوری در شمال كشور ) برای ارائه ای مقاله ای  با عنوان « آشنایی با ماه و اهله آن»  دعوت نمودند.
ایشان ویژگیهای ماه چون: قطر استوایی،،چگالی،جرم نسبی ،دوره گردش و... را معرفی نمودند سپس توضیحاتی در مورد فاصله ماه از زمین و اینکه این قمر هر سال 8/3 از زمین دورتر میشود، دادند و ویژگیهای گردش ماه و مقدار جابه جایی روزانه آن در کره آسمان اشاراتی داشتند. سوالی مبنی بر اینكه كه چرا تنها یك طرف ماه دیده میشود را مطرح نمودند که در پاسخ به آن به گردش همزمان ماه  به دور زمین و چرخش آن به دور خودش  اشاره کردند. در ادامه در مورد عوارض،اهله ماه ،فاز ماه توضیحات جامعی دادند  و با کمک نرم افزار starry night توضیحات خود را جمعبندی نمودند.
برای دومین مقاله علمی با عنوان مبانی نجوم رویت هلال از آقای امیر حسن زاده (كارشناس ارشدمركز تقوم موسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران  و مدیر موسسه علمی پژوهشی نجم شمال)دعوت بعمل آمد.
در این مبحث مفاهیمی چون دایره البروج ،مقارنه ،لیبراسیون ،حد دانژون و... تشریح شد. آقای حسن زاده در ادامه برخی نتایج مطالعات خود را در خصوص حد دانژون و عوامل تاثیر گذار در آن که در سال میلادی جاری به صورت یک مقاله معتبر در یک مجله  بین المللی منتشر شده است، پرداختند.
در ادامه ایشان دلیل اختلاف اول ماه را در سه مقوله زیر معرفی كردند:
1-عامل نجومی
2-عامل انسانی
3-عامل فقهی
در سومین مبحث علمی از آقای دكتر موحد نژاد در خصوص بررسی ضابطه های رویت هلال و هلال در روز دعوت شد.
ایشان با تشریح ظابطه های گوناگون رایج در پیش بینی رویت هلال ماه وارد مبحث رویت هلال در روز شدند و اشاره کردند که منجمین اسلامی در گذشته به رویت هلال در روز نیاز چندانی نداشتند و به همین دلیل در این حوزه کار چندانی انجام ندادند.
عواملی چون جدایی زاویه ای ،ضخامت میانی ماه، رتفاع و سمت را نیز در رویت پذیری موثر دانستند و  بهترین موقعیت برای رویت هلال در روز را زمان هم ارتفاعی ماه و خورشید دانستند. در پایان هم با استخراج  مشخصه های نجومی هلال ماه شوال از برنامه رایانه ای که خودشان طراحی کردند به بررسی کمی و کیفی آن پرداختند.
بعد از بازه زمانی 20دقیقه ای كه برای پذیرایی مدعوین در نظر گرفته شده بود نماهنگی با موضوع رویت هلال در روز پخش شد. در ساعت 18:20 آقای مهندس شعبانی(مدیر گروه رویت هلال موسسه علمی پژوهشی نجم شمال ،مدرس نجوم و از مولفین كتاب ماه نو) سخنرانی خود را با عنوان آشنایی با نرم افزار های محاسباتی رویت هلال ارائه دادند.
ایشان به تفصیل اطلاعاتی در زمینه معرفی و چگونگی استفاده  از نرم افزارهایی چون Accurate Times و MoonC  را برای علاقمندان تشریح نمودند.
در ادامه كارگاه برای ارائه ای با عنوان نكات رصدی رویت هلال از آقای مهندس پویا احمدی فرد ( عضو هیات علمی موسسه علمی پژوهشی نجم شمال و دبیر اجرایی باشكاه نجوم رشت ) دعوت شد.
ایشان با بیان نکات رصدی و انواع روشهای رویت هلال، عوامل و شرایطی كه باعث تسهیل در رویت هلال را موجب میگردد را برای حاضرین بررسی نموده و به صورت تصویری به سمع و نظر حاضرین رساندند.
در آخرین مقوله كارگاه رویت هلال نماهنگ  راه عشق ( نماهنگی برای معرفی فعالیت های جناب آقای صیاد) تقدیم حاضرین گردید.
در ادامه شناخت نامه ای از استاد محمد رضا صیاد (پژوهشگر تقویم و رویت هلال ) توسط مجری برای حاضرین قرائت گردید سپس برای عنوان بررسی رویت هلال ماه های رمضان و شوال 1433 در ایران  از استاد محمدرضا صیاد دعوت بعمل آمد.
ایشان به بررسی مدل 70نقطه ای كه از الگوهای طراحی شده توسط ایشان و آقای مهندس قاضی میرسعید است، مبحث را آغاز نموده و درآخر به بررسی علمی رویت هلال ماه های رمضان و شوال 1433 در ایران پرداختند.  در پایان  با ابراز رضایت از مطلوبیت سطح علمی دانش آموختگان وبالا بودن سطح علمی سومین گارگاه رویت هلال  به بحث خود پایان دادند.
در اختتامبه به پاس زحمات بی شائبه جناب استاد محمد رضا صیاد، لوح تقدیری از طرف سومین كارگاه رویت هلال در رشت به ایشان اهدا گردید.
در دقایق پایانی كارگاه رویت هلال، آقای مهندس یوسف شعبانی (دبیر اجرایی كارگاه) از عوامل اجرایی و علمی کارگاه نام بردند و از انها تشکر نمودند.
در ساعت 21:00 با اعطای گواهینامه به حاضرین، سومین كارگاه رویت هلال خاتمه یافت.


                                                                                           گزارش از  طراوت ارشادی
                            موسسه علمی پژوهشی نجم شمال

 

 

 

 

 

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد