آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 انجمن نجوم ثاقب گیلان  نیز در راستای فرهنگ ترویج علم در تاریخ 25/3/90 اقدام به برگزاری رصد عمومی ماه گرفتگی  در بوستان ملت رشت نمود.
این برنامه، طی هماهنگی های انجام شده با ریاست سازمان پارك ها و فضای سبز( جناب آقای شیرزاد) و شورای اسلامی شهر رشت (جناب آقای عاقل منش)و به مدیریت آقای وقوعی مدیر اجرایی انجمن برگزار شد.این  برنامه از ساعت 10:35 با معرفی چگونگی پدیده گرفت (ماه گرفتگی)،عوامل وابسته؛تاریخچه، شناخت عوارض ماه و مدار زمین ،با سخنرانی آقای میلاد پزنده كار شروع شد و در طول ماه گرفتگی با استفاده از ویدئو پروژكتور و دوربین فیلم برداری سونی با بزرگنمایی 22 برابربا همكاری  آقایان  فرزانه پور و خشنود به روی پرده نیز به نمایش در آمد.در خلال این برنامه نماهنگی از  ماه گرفتگی های قبلی كه توسط آقای حسام حق پویی تهیه شده بود پخش گردید. فیلم ماه و زمین از محصولات شبكه 2 سیما برای علاقمندان به علم ستاره شناسی نیز نشان داده شد. در طول رصد نیز هر از گاهی گریزی به سایر مناطق دنیا زده و پخش زنده ماه گرفتگی های كه توسط سایت های مختلف به صورت  زنده پخش می شد نمایش داده شد.
 در این برنامه گروه محاسبات نجومی به سر پرستی خانم مائده حسین زاده  اقدام  به ثبت زمان گرفت ،قدر سنجی،تعیین مقیاس های دانژون و عبور سایه زمین از روی گودال های ماه نمود.منجمان گیلانی در حین ماه گرفتگی با تلسكوپ های  انجمن(مید 125،روس 90 ،دو چشمی 25*100)و تجهیزات شخصی در پارك به رصد پرداختند.
لازم به ذكر است گروه سیار انجمن نجوم ثاقب نیز به همراهی آقایان حسین حسن جانی و هادی بابایی(برندگان ماراتن مسیه وجایزه دكتر ثبوتی)و سینا آریا منش و خانم ها هاتف، سینگ،زمینی اقدام به آموزش و رصد ماه گرفتگی در یكی از مدارس خمام به نام دبیرستان مهرك فرجی نمودند.
در پایان از خانم جاوید مدیر آموزش انجمن جهت هماهنگی های لازم جهت خبر گزاری ها و صدا و سیما تشكر به عمل می آید

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد