آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
انجمن ستاره شناسی استان مرکزی، برنامۀ رصد و عکاسی از ماه گرفتگی با حضور اعضای انجمن نجوم استان و دیگر علاقمندان و با همکاری ادارۀ کل راه و ترابری استان در محل تراهدارخانۀ قاقان واقع در کیلومتر 40 جادۀ اراک – ازنا برگزار نمود.
تجهیزات رصدی: تلسکوپ Meade8” LX200R، تلسکوپ 10 اینچ دابسونی GO TO ، تلسکوپ 6 اینچ اسکای واچر، تلسکوپ 4.5 اینچ تال، دو دستگاه دوربین دوچشمی، دوربین های عکاسی Canon 60D & 30D  و ...
تعداد نفرات شرکت کننده: 30 نفر
 
 
در ابتدای برنامه پس از نصب تلسکوپ، دوربین ها و تجهیزات عکسبرداری، آقای مهندس امینی نژاد، مدیر انجمن و سرپرست گروه در مورد ماه گرفتگی، ویژگی های ماه گرفتگی 25 خرداد و مختصری در مورد عکاسی از آن به ایراد سخن پرداختند. سپس وقایع نجومی دیگری که در آن شب پیش رو بود از جمله گذر ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)  و نیز اختفاهای نجومی قابل رصد در آن شب توضیحات لازم را ارائه نمودند. پس از آن ISS از قدر 3.6- رصد گردید.
پس از لحظاتی از شروع ماه گرفتگی نیم سایه ای، از پشت تلسکوپ به دفعات از ماه عکسبرداری و فیلمبرداری می گردید که تا پایان ماه گرفتگی (حدود ساعت 3:30) ادامه داشت. لازم به ذکر است از ابتدای برنامه یک گروه مستند ساز از صدا و سیمای مرکز اراک به تهیۀ مستندی در این خصوص پرداختند.
 
 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد