آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
ماه در شامگاه 25 خرداد که مصادف با شب ولادت حضرت علی(ع)  گرفت. در برنامه تدارک دیده شده در منطقه ارگ سریزد،توسط کنسرسیوم رصدی، شرکت توسعه و آبادانی ارگ سریزد و همکاری اعضای آسمان کویر،انجمن ستاره پارس،انجمن نجوم دانشگاه آزاد یزد،گروه نجوم دانش آموزی نجوم میبد،گروه نجوم دانش آموزی مهریز و جمعی دیگر از علاقه مندان به آسمان برنامه رصد این خسوف طولانی مدت برگزار شد.
در ابتدای این برنامه که حدود ساعت 6 بعد از ظهر آغاز شد، شرکت کنندگان با دریافت پکیچ اطلاعات رصدی و جاذبه های سر یزد، در گروه های 40 نفره به همراه یک راهنمای تور به بازدید از جاذبه های گردشگری روستای سریزد نظیر دروازه فرافر،رباط نو،رباط کهنه و .... پرداختند که تا غروب آفتاب این بازدید ادامه داشت....
با آغاز شب برنامه همایش در کاروانسرای بزرگ رباط کهنه آغاز شد،ابتدا آقای بهرامی از طرف کنسرسیوم رصدی استان یزد به حضار خوش آمد گفته و سپس دکتر نورروزی برای سخنرانی تشریف آوردند. در این برنامه دکتر محمدرضا(پژمان) نوروزی، مدرس و مشاور علمی رصدخانه زعفرانیه، در زمینه نجوم چیست و مختصری از آلودگی نوری و همینطور در بخش دوم سخنرانی خود در مورد ماه گرفتگی علی الخصوص ماه گرفتگی 25 خرداد 90 سخنرانی نمود .
 

 
در بین قسمت اول  سخنرانی دکتر نوروزی و قسمت دوم سخنرانی ایشان،حجة الاسلام و المسلمین آقای مطهریان،رئیس شورای اسلامی شهر یزد در باب نماز آیات و تفکر در آیات آسمانی صحبت نمودند.
 

 

 
سپس موسیقی سنتی زنده با اجرای گروه پرنیان با پخش تصاویر توآن و عکاسان آسمان شب یزدی همراه بود. 
 

 
برنامه رصد ماه گرفتگی حدود ساعت 10.30 آغاز شد و گروه ها طبق برنامه قبلی در کنار اپتیک های اختصاص داده شده قرار گرفته و رصد تا پاسی از شب ادامه داشت، برنامه شام نیز حدودا ساعت 11 شب در کاروانسرای رباط نو و نیز بازگشت گروهها به یزد بر اساس زمان بندی آغاز شد. طبق آمار ارائه شده توسط مدیریت ارگ سر یزد در شب 25 خرداد حدود 550 نفر در این برنامه شرکت داشته اند. در کنار این برنامه عمومی، مجتمع آموزشی اختردانش برنامه ای اختصاصی جهت خانواده ها و دانش آموزان آن مجموعه نظیر جشن تولد، برنامه نمایش دانش آموزی، ارائه گزارش توسط خانم ذوالفقاری، مدیریت مجتمع اختردانش، و ... با حضور 150 نفر برگزار شد که مجموعا در این برنامه حدود 700 نفر حضور داشتند.
 


پس از اتمام رسمی برنامه در ساعت یک و نیم بامداد، تعدادی از اعضای انجمن های نجومی در یک شب نشینی نجومی به گپی دوستانه با دکتر نوروزی که تا طلوع خورشید ادامه داشت، نشستند.
 
 

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد