آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
شیرازی ها صبح دیروز شاهد نادرترین پدیده نجومی قرن بودند ، پدیده ای كه تا 105 سال دیگر تكرار نخواهد شد .
.
شیرازی ها صبح دیروز شاهد نادرترین پدیده نجومی قرن بودند ، پدیده ای كه تا 105 سال دیگر تكرار نخواهد شد .
.
ارگ كریمخانی شیراز صبح دیروز و از طلوع آفتاب میزبان عموم علاقمندان به رویدادهای نجومی و عابرانی بود كه برای چند لحظه به میهمانی خورشید و زهره قدم گذاشتند .
 
 

 
پدیده گذر زهره از مقابل خورشید كه از ساعت 2:37 نیمه شب آغاز شده بود با طلوع آفتاب در شهر شیراز قابل رویت گردید  و مردم شیراز با استفاده از 3 تلسكوپ حرفه ای مستقر در مجموعه كریمخانی شیراز تا ساعت 9:26 به رصد و ثبت این پدیده كم نظیر پرداختند.  

در این برنامه كه توسط موسسه مردم نهاد كیهان پژوهان پروفسور حسابی شیراز  و با حمایت اداره كل ورزش و جوانان فارس و شهرداری منطقه تاریخی فرهنگی شیراز برگزار شد علاوه بر ثبت دقیق و لحظه به لحظه پدیده گذر زهره توسط  پژوهشگران و رصد عمومی اقشار مختلف ،  كودكان شیرازی نیز این رویداد را در نقاشی های كودكانه خود به تصویر كشیدند .

گفتنی است گذر زهره از مقابل خورشید به طور متوسط هر 120 سال یک بار روی می دهد . در این پدیده كه برای سیارات داخلی ( سیاراتی که میان خورشید و زمین قرار دارند) روی می دهد این اجرام  می توانند در حرکت مداری خود در زمان هایی از مقابل خورشید عبور کنند و از دید ناظران زمینی به صورت لکه سیاه در مقابل قرص خورشید قابل مشاهده باشند
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد