آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
آخرین گذر قرن 21 سرانجام بوقوع پیوست.روز 17 خرداد 1391 قطعا خاطره انگیز ترین رصد اعضای انجمن اخترشناسی شیراز بود.تیم اجرایی از ساعتی قبل از طلوع به همراه رصدگران و عکاسان انجمن در دامنه کوه دراک شیراز مستقر شدند.
با طلوع خورشید موجی از هیجان جمعیت حاضر را در بر گرفت.و سه تیم رصدی تشکیل شده از میان اعضای حاضر شروع بکار کردند.ابزار های موجود شامل دو تلسکوپ نیوتنی 10 اینچ اسکای واچر با استقرار دابسونی و فیلتر شده،یک تلسکوپ نیوتنی 8 اینچ اسکای واچر استقرار استوایی با پایه ای کیو4 و فیلتر شده بهمراه دوربین عکاسی نصب شده توسط T-ring بر روی تلسکوپ،یک عدد دوربین دوچشمی 80در90 و یک دوربین دوچشمی 8در 15 فیلتر شده و کرنومتر بود.تیم اجرایی انجمن برای مشاهده در لحظه این پدیده برای عموم تمهیدات ویژه ای قرار داده بود از جمله پخش مستقیم پدیده گذر توسط ویدئو پروژکتور بر روی پرده که اینکار با وصل شدن یک عدد لپ تاپ به دوربین عکاسی میسر شد.

با هماهنگی قبلی مسئول اطلاع رسانی انجمن با صدا و سیمای فارس،این پدیده توسط گزارشگران این شبکه و همچنین خبرنگاران جوان به صدا و سیمای فارس و اخبار شبکه ملی گزارش شد.
 
 
 
 
در میانه رصد گذر ،صاف بودن آسمان و کم بودن میزان غبار و رطوبت به نسبت روزهای قبل،اطمینان خاطر رصدگران برای رصد کنتاکت سوم وچهارم را حاصل می کرد.
 
 
 
برنامه رصد تا حدود ساعت 9:25 ادامه داشت و هر سه تیم رصدی با پر کردن فرمهای ثبت رصد آماده شده در انجمن اخترشناسی شیراز در ثبت این پدیده زیبا نقش مهمی ایفا کردند.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد