آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

در این مقاله میخواهیم در مورد حداقل تجهیزاتی که یک شخص برای شروع عکاسی از کهکشان راه شیری به آن نیاز دارد صحبت کنیم.

برای عکاسی نجومی نیازی به همراه بردن وسایل و تجهیزات اضافی نیست. من معمولا فقط تجهیزاتی را همراه میبرم که میتوان آنها را در کیف دوربین جا داد و بندرت وسایل اضافی و بیشتری همراه میبرم. همراه بردن وسایل کمتر و ساده تر، مشکلات کمتری برای شما بوجود می آورد و بنابراین در ادامه به حداقل وسایلی که برای شروع لازم است اشاره میکنم:
1-    دوربین DSLR یا بدنه دوربینهای با داشتن قابلیت تعویض لنز

beginner astrophotography kit camera 1024x682


اغلب کسانی که این مقاله را میخوانند احتمالا یک دوربین DSLR و یا دوربینی با قابلیت تعویض لنز در اختیار دارند . خوشبختانه صرفه نظر از لنز ، دوربین گرانترین وسیله ایی است که یک عکاس نجومی میبایست داشته باشد. بهترین حالت این است که یک دوربین DSLR با یک سنسور 3/4، APS-C  و یا فول فریم سایز در اختیار داشته باشیم. انتخاب برند موضوع اصلی نیست. اگر شما یک تازه کار هستید همیشه دو تا از بزرگترین برندها به شما پیشنهاد میشود یعنی کنون ( Canon ) و نیکون ( Nikon ). هر دوی این شرکتها  هم دوربینهای خوبی میسازند و هم خدمات گسترده و پشتیبانی آنلاین برای کمک به شما در اختیارتان قرار میدهند. میتوان گفت دیگر برندهای اصلی نیز عالی هستند مثل سونی ، پنتاکس، فوجی فیلم، المپیوس و پاناسونیک و یا سامسونگ. من بویژه دوربینهای با قابلیت صفحه نمایش چرخان را ترجیح میدهم زیرا هنگام استفاده از آن در نزدیک زمین و ارتفاع کم ، استفاده از صفحه نمایش آن آسانتر است.
چند تفکیک جالب دوربین :
بهترینها : Sony a7S ,  Canon 6D  ، Nikon D610
خوبها : Fuji Film X-T1 ، Canon 70D  ، Canon 7D،  Nikon D7100
ابتدایی و اقتصادی : Canon T5i ، Nikon D5300   ، Sony a6000

لینک مناسب : فروشگاه ایران اپتیک ( بخش عکاسی )

 

2-    لنزهای زاویه باز ( واید – Wide )

Canon Ultra Wide Angle Lens Comparison


کهکشان راه شیری خیلی خیلی بزرگ است  و بنابراین ساده ترین راه برای عکاسی از آن استفاده از لنزهای واید ( زاویه باز ) پیشنها می شود، که اجازه میدهد در تصویر بخش بزرگی از آسمان دیده شود . روی دوربینهای با سایز سنسور APS-C ، لنزهای با فاصله کانونی 24 میلیمتر یا کمتر  و روی دوربینهای فول فریم سانسور ، لنزهای با فاصله کانونی 35 میلیمتر یا کمتر و روی دوربینهای با سنسور 3/4 ، لنزهای با فاصله کانونی 17 میلیمتر یا کمتر پیشنهاد میگردد هرچه فاصله کانونی کمتر باشد وسعت دید بیشتر خواهد بود.
معمولا لنز 55-18 میلیمتر ، لنزی است که همراه دوربین به شما داده میشود. این لنز فقط برای شروع عکاسی معمولی و غیر حرفه ای خوب هست. هنگامی که روی 18 میلیمتر تنظیم کنید، میدان وسیعی برای عکاسی ایجاد میکند که توانایی به تصویر کشیدن بخش قابل قبولی از کهکشان راه شیری را داراست.
برای نتایج بهتر ، شما احتمالا لنزهای سریع با یک f/number کم احتیاج خواهید داشت . من معمولا لنزهایی با f/2.8 و کمتر را پیشنهاد میکنم. f/Number کمتر یعنی  دریچه دیافراگم بازتر  و در نتیجه نور بیشتری میتواند از ستاره های کم نور در آسمان شب برای ثبت جمع آوری نماید.

بهترینها: Sigma 18-35mm/1.8  ، Sigma 35mm/1.4 ، Rokinon 24mm/1.4 ، Nikon   14-24mm/2.8
خوبها :   , Rokinon 12mm/2.0 , Rokinon 10mm/2.8 ,Rokinon 16mm/2.0 , Rokinon 35mm / 1.4  
ابتدایی و اقتصادی: Rokinon 14mm f/2.8 ,  Rokinon 8mm f/3.5 Fisheye      Rokinon 8mm f/2.8 Fisheye II

لینک مناسب : فروشگاه ایران اپتیک ( بخش عکاسی )

 

3-    سه پایه عکاسی

manfrotto tripod 1


هر علاقمند به عکاسی ، باید برای یه سه پایه و مقر خوب سرمایه گذاری کند. برای عکاسی آسمان شب ( نجومی ) سه پایه بسیار ضروری و مهم است و در اصل اگر نباشد کاری از پیش نمیبرید. شما فقط احتیاج به یک سه پایه خوب دارید که عمر زیادی داشته باشد و بتواند برای دیگر دوربینهایی که در آینده خواهید داشت ، مناسب باشد. میلیونها سه پایه برای انتخاب در دسترس است، اما تعداد محدودی از آنها برای عکاسی نجومی مناسب هستند. اولین مورد توصیه میکنم سه پایه های دارای بال هد (Ball head) مناسب هستند. سه پایه های دارای پن هد (pan head) با هر قیمتی مناسب نیستند زیرا آنها محدوده حرکتی کمتری دارند.

 

Ball Head manfrotoo 01


دومین مورد اینست که سه پایه باید پایدار و مقاوم باشد. همیشه مطمئن شوید که کمتر از ظرفیت بار مجاز سه پایه از آن استفاده میکنید. سه پایه های از جنس فیبر کربن نسبت یه سه پایه های آلومینیومی بهتر هستند زیرا محکمتر و سبکتر هستند و بنابراین بهترین جنس برای سه پایه فیبر کربن میباشد . سه پایه های فیبر کربنی در حال حاضر قیمتهایشان تا حدی افت کرده و راحتتر قابل تهیه هستند.
در آخر مطمئن شوید که سه پایه سنگین نباشد. این آخرین نکته و مهمترین برای بررسی و انتخاب یه سه پایه است. اگر شما قصد خرید اولین سه پایه را دارید من پیشنهاد میکنم سه پایه ایی را انتخاب کنید که وزن آن کمتر از 3 کیلوگرم باشد. هر چه سه پایه سنگین تر و بزرگتر باشد حمل آن نیز مشکلتر میگردد. شما بی تردید هرکجا برای عکاسی میروید میبایست سه پایه را همراه داشته باشید پس هر چه سه پایه سبکتر باشد بهتر است.

بهترینها : Manfrotto , Velbon
اقتصادی : Dolica Proline  , Dolica carbon
فوق سبک : Sirui t-025X , Manfrotto Befree carbon

لینک مناسب : فروشگاه ایران اپتیک (مقر و سه پایه )

 

4-    چراغ قوه پیشانی (سربند)

petzl headlamp 003 


شما هنگام عکاسی نیاز دارین که دستهایتان آزاد باشد و در تاریکی شما به یک لامپ پیشانی ( هد لایت – Headlamp ) احتیاج خواهید داشت. برای فوکوس کردن و پیدا کردن دکمه های دوربین ، جلوگیری از برخورد با سنگ و صخره و افتادن در گودالها چراغ پیشانی به شما کمک خواهد کرد. شما باید اطمینان حاصل کنید که چراغ پیشانی حالت دید در شب (نور قرمز رنگ) داشته باشد  شما باید در ابتدا آن را روی حالت نور قرمز تنظیم کنید. نور قرمز کمک میکند که تاریکی آسمان شب را از دست ندهید و مزاحمتی را برای دید خود و یا همراهانتان نداشته باشید. من به شما چراغ پیشانی های پتزل(Petzel) را پیشنهاد میکنم. من هم از مارک Black Diamond و هم از Energizer قبلا استفاده نموده ام  ولی هیچکدام عملکرد خوبی نداشته اند ولی من هرگز هیچ مشکلی با Petzel نداشته ام .آنها ضد آب ، موثر و کاربری راحتی دارند .
در بیشتر چراغ پیشانی ها این امکان هست که شما مستقیما روی مود نور قرمز تنظیم کنید و بنابراین هنگام روشن نمودن نور شما مزاحمتی ایجاد نخواهد کرد طول عمر باطری زیاد است و هنگامیکه باطرپها ضعیف میشوند چراغ ایندیکتور ( نشانگر) شما را آگاه خواهد کرد و بطور خودکار چراغ قوه روی حالت ذخیره نیرو قرار میگیرد تا نور را برای ساعتهای بیشتری داشته باشید .

بهترین: Petzel Tikka RXP
خوب : Petzel Tikka XP
اقتصادی :  Petzel Tikka +

لینک مناسب : فروشگاه ایران اپتیک ( لوازم کمپینگ )

 

موارد اضافی
همه موارد بالا ملزوماتی هستند که شما برای شروع عکاسی نجومی نیاز دارید. ولی دو تا مورد اضافی هم هست که میتواند به شما کمک کند:

remot dslr canon

ریموت کنترل  ( Intervalometer )
یک اینترولومتر یک تایمر از راه دور است که به دوربین شما متصل میگردد و با این وسیله میتوانید دو کار انجام بدهید. امکان عکس برداری بیش از 30 ثانیه  و امکان عکس گرفتن مراحل تایم لپس را به شما می دهد.
نقشه یا نرم افزار ضروری است Star Chart App
برای شروع عکاسی نجومی استفاده از یک اپ اسمارت فون را پیشنهاد میکنم  مثل Stellarium  یا Sky Guide که به شما در پیدا کردن راه شیری کمک میکند . اگر شما در یک منطقه تاریک باشید پیدا کردن راه شیری با چشم آسان است  اما یک اپ کار را برای شما راحتتر خواهد کرد.
Ios:  Sky Guide , photopills , Stellarium
Android :  Stellarium

کنترل نهایی
مطمئن شوید که باطری دوربین عکاسی شما کامل شارژ باشد و چراغ پیشانی ( هد لایت ) دارای باطری‌های نو باشد و حتی کارت حافظه یدکی به همراه داشته باشید!!

پیش به سوی شروع عکاسی
حالا شما آماده برای عکاسی هستید.با داشتن این تجهیزات به سادگی میتوانید عکسهای خوبی از آسمان شب بگیرید. اما باید همیشه در کار خود به دنبال خلق تصاویر جدید و خلاقیت در عکاسی باشید. شما علاقه مندان به عکاسی می توانید با دیدن تصاویر خوب آسمان شب در گالری های عکس مختلف و قاب بندی و تعین مکان عکاسی ( Location ) تصاویر قابل قبولی را تهیه کنید.
گالری عکس خسرو جعفری زاده  http://www.astropix.ir
گالری عکس بابک امین تفرشی و اشین زاکاریان http://www.dreamview.net
تصویر هفته ستاره شناسی ایران http://www.apod.ir
تصویر روز ستاره شناسی جهان  http://apod.nasa.gov/apod

پایان...

نویسنده مقاله اصلی : Ian Norman

علاقه مندان به عکاسی از آسمان شب می توانند جهت تبادل اطلاعات به تالار گفتگوی ستاره شناس مراجعه کنند. www.astrotalk.ir
آدرس صفحه ویژه عکاسی آسمان شب : کلیک کنید

نویسنده: مجید رضا دهقانی

نویسنده ومترجم وب سایت آسمان شب ایران، همکار گروه رصدی آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد