تلسکوپ پرتوهای ایکس چاندار برای اولین بار موفق شد از یک ستاره نوترونی نوزاد با اتمسفر کربنی تصویربرداری کند.

این اولین بار است که یک ستاره نوترونی نوزاد در قلب بسیار حجیم ستاره ای که تنها 330 سال قبل منفجر شده است رصد می شود. این رصد را ستاره شناسان دانشگاه ساوتمپتون در انگلیس و دانشگاه آلبرتا در کانادا با کمک تلسکوپ پرتوهای ایکس چاندرا متعلق به ناسا انجام دادند. این دانشمندان برای اولین بار قلب ابرنواختر "ذات الکرسی" را شناسایی کردند. ابرنواختر "ذات الکرسی" توسط گروهی از دانشمندان انگلیسی در سال 1680 کشف شد. ستارگان نوترونی در حقیقت قلب فوق حجیم ستارگان بسیار عظیمی هستند که فضای خارجی آنها به دلیل انفجار بزرگی که به زندگی آنها پایان بخشیده از هم متلاشی شده است.براساس گزارش نیچر، سن بسیار جوان این ستاره نوترونی که به تازگی شناسایی شده است از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است. به گفته این ستاره شناسان، این تصاویر جدید برای رد تئوریهای فعلی درباره تکامل گرمایی ستارگان نوترونی بسیار مهم است.

neutron star 01

در حقیقت ابرنواختر "ذات الکرسی A" یکی از جوانترین ابرنواختران کهکشان راه شیری است. این ابرنواختر در فاصله 11 هزار سال نوری از زمین واقع شده است و در سال 1999 با شناسایی یک چشمه پرتوهای ایکس در مرکز آن کشف شد. اکنون نتایج این تحقیقات جدید نشان می دهد که این ستاره نوترونی 330 ساله در قلب این ابرنواختر ابعاد نرمالی دارد اما میدان مغناطیسی آن کمتر از سایر ستارگان نوترونی است. همچنین اتمسفر این ستاره از کربن تشکیل شده است که به نظر می رسد این اتمسفر کربنی به دلیل سن بسیار جوان این ستاره نوترونی است به طوری که این ستاره هنوز برای تجمع هلیم و هیدورژن در اتمسفر خود به اندازه کافی سرد نشده است.

نویسنده: خبرنگار آسمان شب ایران