آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 اخترشناسان بزرگترین تصویر رنگی از تمامی آسمان که از ترکیب هفت میلیون عکس 125 میلیون پیکسلی تشکیل شده را به نمایش گذاشتند.
 
تیم اکتشاف دیجیتالی آسمان "اسلون" (  the Sloan Digital Sky Survey-III  )تصاویر خود را ویژه اخترشناسان حرفه ای و غیر حرفه ای منتشر می کند که این تصاویر در شناسایی میلیونها جرم کیهانی است  و کمک بزرگی به شمار می روند.

بزرگترین تصویر از کل آسمان در دویست و هفدهمین نشست سالانه انجمن اخترشناسی آمریکا ( American Astronomical Society ) به معرض نمایش گذاشته شد. "مایکل بلنتون" فیزیکدان دانشگاه نیویورک ( Mike Blanton from New York University ) که این تصویر را ارائه کرد و می گوید امکان ندارد بتوان درباره وسعت اطلاعاتی که "اسلون" جمع آوری می کند اغراق کرد.
 
به گفته وی تا کنون بیش از سه هزار و 500 مقاله بر اساس اطلاعات به دست آمده از این پروژه نگاشته شده است که چند نمونه از آنها در حال حاضر ارائه شده اند. همچنین تا به حال با استفاده از اطلاعات به دست آمده توسط این تیم بیش از نیم میلیارد ستاره و کهکشان کشف و معرفی شده اند و تصویر جدید نیز می تواند به اندازه ای قابل توجه حجم این داده ها را افزایش دهد.

در عین حال از اطلاعات نجومی این تیم در تکمیل اطلاعات برنامه آسمان گوگل نیز استفاده می شود، برنامه ای که به کاربران خود امکان می دهد در میان آسمانها سفر کرده و بخشهای مختلف آن را بررسی کنند.

اطلاعات ارزشمند تیم اسلون توسط دوربینی 125 میلیون پیکسلی بوده که برای سالها رکورد دار تنها دوربین جهان با بالاترین وضوح تصویری بوده است، این دوربین اکنون بازنشسته شده و تجهیزات طیف نگاری متعددی جایگزین آن خواهند شد.
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد