http://www.nightsky.ir/images/stories/topics/snake-region-galaxy.jpg محققان دانشگاه سیدنی استرالیا موفق شدند با استفاده از مجموعه فشرده رادیو تلسكوپ های استرالیا برای نخستین بار به ثبت تصویری از آشفتگی بین‌ستاره‌ای بپردازند.

Bryan Gaensler از دانشگاه سیدنی  استرالیا به همراه تیم خود بوسیله یک رادیو تلسکوپ CSIRO در شرق استرالیا از امواج رادیویی استفاده كرده و از داده‌های 10 ساله برای ساختن این تصویر استفاده نموده اند. دانشمندان نزدیک به 30 سال بود که برای این یافته تلاش های ناکامی داشتند و سرانجام این گروه استرالیایی به این تلاش ها پایان دادند. Bryan Gaensler در این باره می گوید "این اولین بار است که کسی قادر به ایجاد تصویری از این آشفتگی میان ستاره ای می شود ".

این تصویر آشفته كه در مجله علمی «نیچر» منتشر و با عنوان «گودالی از مارهای پر پیچ و تاب» توصیف شده، از فضاهای بین‌ستاره‌ای در كهكشان گونیا در فاصله 10 هزار سال نوری گرفته شده و نمایانگر آن است با وجود اینکه فضای بین ستاره ها در کهکشان ما خالی نیست، اما فضای بین ستارگان در حقیقت مملو از گازهای دنباله‌دار در حال حركت است.

"مارها" مناطق از گاز هستند که در آن چگالی و میدان مغناطیسی به سرعت در حال تغییر است و از این موضوع به عنوان آشوب نتیجه گیری می شود .

پرتوهای رادیویی غیر متقارن از این منطقه منجر به ثبت یك تصویر معمولی از دیسك راه شیری شده كه در نگاه اول، نواحی اطراف محل شكل‌گیری ستارگان كه با پرتوهای كیهانی و میادین مغناطیسی بوجود آمده‌اند، به شكل درخشان به تصویر كشیده شده است. اما دانشمندان با بررسی بیشتر توانستند ساختارهایی را كشف كنند كه با تصاویر گذشته كاملا متفاوت بودند.