آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

ستاره شناسان سیاهچاله ای کوچک و کم جرم را در فاصله ۱۵۰۰ سال نوری از زمین کشف کردند؛  این سیاهچاله که در صورت فلکی Monoceros قرار دارد گمان میرود که نزدیک ترین سیاهچاله به زمین باشد.

روش کشف سیاهچاله:
جالب است بدانید، این سیاهچاله یک همدم از جنس غول سرخ دارد که اواخر عمر خود را سپری میکند؛ (خورشید ما نیز ۵ میلیارد سال دیگر به غول سرخ تبدیل خواهد شد.)
و طی سال های مختلف توسط ابزار های مختلفی رصد و بررسی شده است. دو ستاره شناس مجموعه تمامی داده های رصد شده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و متوجه شدند که نور این ستاره به طی دوره‌ای شدت میگیرد و این نشان از اثر گذاری جرم دیگری در اطراف این ستاره است.
این تیم با توجه به سرعت ستاره و انحراف‌های نوری آن تشخیص دادند، که این جرم که باعث چنین تغییراتی شده، یک سیاهچاله کم جرم است.
همانطور که نیرو گرانش ماه باعث به وجود آمدن جزر و مد در دریاهای زمین میشود، این سیاهچاله نیز باعث به وجود آمدن تغییراتی درستاره می‌شد.
تعداد بسیار کمی از این سیاهچاله‌های سبک وزن شناخته شده است زیرا یافتن آنها بسیار دشوار است؛ سیاهچاله‌ها به شکل عجیبی همه چیز از جمله نور را قلع و قمع میکنند بنابراین منجمان آنها را با توجه به تاثیراتی که بر محیط اطرافشان میگذارند پیدا میکنند.
جالب است بدانید ستاره شناسان نام این سیاهچاله را به دو دلیل "تکشاخ" نامیدند:
۱. محل قرارگیری اش در صورت فلکی Monoceros
۲. کم جرم بودنش، این سیاهچاله تنها اندازه سه برابر جرم خورشید جرم دارد و این در حالی است که سیاهچاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی برابر یا 4.3 میلیون جرم خورشید را دارا می باشد.

نویسنده: ریحانه کریمی

مترجم و عضو هیئت تحریریه آسمان شب ایران

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد