آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

هرساله تعداد قابل توجهی برنامه‌های ترویجی‌ نجومی به همت عوامل علمی و اجرایی پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز اجرا می‌شود.

 

در این میان نمی‌توان نقش علاقمندان نجوم (منجمین آماتور) که در برپایی چنین برنامه‌هایی پژوهشکده را یاری می‌کنند، نادیده گرفت. ازطرفی از معیارهای توفّق چنین برنامه‌های ترویجی را می‌توان اهتمام در انتقال اطلاعات و آموزش صحیحِ خیلِ افرادی دانست که با علاقه تام اذهان کنجکاو خود را خالصانه به ما می‌سپارند تا از حقایق و وقایع نجومی سیراب شوند.
با سرلوحه قراردادن اصل ترویج صحیح علم در این برنامه‌ها، رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز بر آن است تا با تربیت مروّجان علم نجوم، چه از حیث اطلاعات نجومی و چه از حیث گویایی و شیوایی زبان آنها در انتقال مطالب، در این امر خطیر بیش از پیش پیشرو و تأثیرگذار شود.
در همین راستا انجمن نجوم ایران و پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز بر آن شدند تا با امضای تفاهمنامه همکاری جهت تربیت مروجان نجوم بر کیفیت برگزاری چنین دوره جامعی صحه گذارند. بدین ترتیب صدور تمامی گواهی های شرکت در مجموع 6 دوره کلاس نظری و عملی و همچنین اعطای عنوان “مروّج نجوم” با امضای مشترک انجمن نجوم ایران و پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‌شناسی دانشگاه تبریز صورت خواهد گرفت.
شایان ذکر است که از این پس پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز در برنامه‌های ترویجی خود تنها از همکاری افرادی بهره خواهد جست که دارای گواهی مروجان نجوم باشند و از قبول همکاری با سایر علاقمندان معذور خواهد بود.

ب‌. طول دوره
دوره جامع برنامه ریزی شده شامل 6 ترم نظری و عملی است. از این میان، پنج ترم 12 جلسه‌ای (در مجموع 18ساعت) و یک ترم 10 جلسه‌ای (در مجموع 15ساعت) هستند. با توجه به برگزاری دو جلسه در هفته طول یک ترم از پنج تا شش هفته خواهد بود.
کل زمان درنظرگرفته شده برای یک دوره جامع 70 جلسه (105 ساعت) است.

گواهی شرکت در تمام دوره ها با امضای انجمن نجوم ایران و پژوهکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی خواهد بود.

به کسانی که در تمام دوره ها شرکت کرده باشند گواهی و عنوان کلی “مروج نجوم (آماتور)”تقدیم خواهد شد.

شایان ذکر است ، پژوهشکده در برنامه های آتی خود از همکاری افرادی که دارای گواهی کلی این دوره باشند بهره خواهد برد .

10039 astro tabriz

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد