آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

خورشید پرنورترین جسم آسمانی است که دیدن آن بدون رعایت نکات ایمنی بسیار خطرناک است. بسیاری از افراد بدون توجه به موارد مهم در رصد صحیح خورشید، بینایی خود را در معرض خطر قرار می‌دهند.

 رصد ایمن خورشید با فیلترهای مخصوص و استاندارد می‌تواند بسیار لذت بخش و دیدنی باشد. رصد خورشید با چشم غیر مسلح (بدون ابزار رصدی) تنها با عینک مخصوص رصد خورشید و یا فیلتر جوشکاری نمره 14 (دوعدد نمره 7) مورد قبول است. در این روش چشم شما هیچ گونه آسیبی نمی‌بیند. استفاده از فویل، سی دی، دیسکت، عینک دودی، ورق رادیولوژی بسیار خطرناک است.

یکی از روشهای رصد خورشید به صورت مستقیم که فقط با دوربین‌های تمام فلزی قابل اجرا است. در نظر داشته باشید که دوربین‌های تکچشمی تولید شده در این سال‌ها از لوازم پلاستیکی ساخته شده‌اند و این روش به دروبین آسیب جدی می‌زند!!

رصد خورشید با چشم مسلح یا ابزار رصدی به دو دسته‌ی دوربین دوچشمی و تلسکوپ تقسیم می‌شود.

رصد خورشید با دوربین دوچشمی:

همانطور که از اسم این ابزار پیدا است، دارای دو عدد عدسی شیئی می‌باشد که باید بر روی ان فیلتر مخصوص قرار گیرد. بهترین فیلتر برای رصد با این ابزار، فیلتر مخصوص مایلار تولید شرکت بادر آلمان است. برای این منظور شما می‌توانید با ساختن دو عدد قاب برای دوربین خود و ایجاد دایره‌ای به اندازه 70 درصد عدسی شیئی دوربین، فیلتر را بر روی آن نصب کنید.

main qimg 70a3ff0f53a0fedcb74fec7b9458ec85 c

رصد خورشید با تلسکوپ:

تلسکوپ‌ها به دو دسته بازتابی و شکستی تقسیم بندی می‌شوند. استفاده از شیشه جوشکاری برای تلسکوپ‌ها اصلا مناسب نیست و بهتر است از فیلتر مخصوص مایلار استفاده کنید.

روش نصب فیلتر خورشید در تلسکوپ شکستی:

تلسکوپ‌های شکستی از قطر دهانه 60 میلیمتر تا 150 میلیمتر در میان ستاره‌شناسان متداول است. شما می توایند به همان روش ساخت قاب برای دوربین دوچشمی، این بار با ساخت یک عدد از آن و پوشش 70 درصدی از مساحت کل عدسی شیئی، رصد بسیار خوب و ایمنی را داشته باشید.

solar spectrum advanced observer 146

 

روش نصب فیلتر خورشید در تلسکوپ بازتابی:

همانطور که می‌دانید تلسکوپ‌های بازتابی دارای آینه اولیه، آینه ثانویه و در آخر عدسی چشمی هستند. بنابراین نور در این گونه ابزار رصدی در دو مرحله جمع آوری و سپس به سوی چشم شما روانه می‌شود. به دلیل قطر بالای تلسکوپ‌های بازتابی مقدار جمع آوری نور در اینگونه ابزار بسیار بیشتر از دیگر ابزارها است. مثلا تلسکوپ 8 اینچ (20 سانتی متر) 950 برابر چشم انسان نور جمع می‌کند، حال در نظر بگیرید که نور خورشید با این شدت به چشم برخورد کند، تنها می‌توان گفت که فاجعه به بار خواهد آمد.

 روش قرار دادن فیلتر در جلوی تلسکوپ بازتابی

بیشتر تلسکوپ‌های بازتابی بر روی درپوش خود دریچه مخصوص رصد خورشید را دارند. شما باید بر روی این درچیه فیلتر مخصوص خورشید را نصب کنید تا بتوانید با آن رصد ایمنی را داشته باشید. همان دایره کوچک برای مقدار نور ورودی به تلسکوپ شما کافی است.

رصدگران عزیز در نظر داشته باشید که رصد خورشید در تمامی موارد گفته شده و بدون فیلتر مناسب بسیار خطرناک است و در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی ممکن است بینایی خود را از دست بدهید و تا آخر عمر از دیدن زیبایی های آسمان شب با یکی از چشم‌هایتان محروم باشید. بنابراین با رعایت نکات ایمنی و ساخت ابزار مناسب به رصد خورشید بپردازید.

نمونه تصویر گرفته شده از خورشید با تلسکوپ و فیلتر مخصوص مایلار

 
 
 
فیلتر مخصوص رصد خورشید را می توانید از فروشگاه ایران اپتیک تهیه کنید
 
bannr solar filter 01

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد