آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

http://www.nightsky.ir/images/stories/topics/venus-s.jpg فضاپیمای ونوس اکسپرس ( Venus Express  ) که متعلق به آژانس فضایی اروپا می باشد، به تازگی موفق به کشف جدیدی شده است که نشان می دهد سیاره ناهید نیز همانند زمین دارای لایه اوزن می باشد.

 

این ویژگی تاکنون در اتمسفر دو سیاره زمین و مریخ مشاهده شده بود و زهره سومین سیاره ای است که این ویژگی در آن پدیدار است. این یافته می تواند به اخترشناسان در کشف و رصد حیات در سیاره های دیگر کمک بزرگی کند، زیرا اوزن که مولکولی حاوی سه اتم اکسیژن است، قبلا تنها در اتمسفر مریخ و زمین ردیابی شده بود.

 

اوزن از اکسیژن ساخته شده است و در نتیجه ایجاد این لایه در جو زمین 2،4 میلیارد سال پیش آغاز شد. اگر چه دلایل دقیق برای آن به طور کامل درک نشده است ، اکسیژن موجود در این لایه برای دفع بسیاری از مواردی که برای زمین مضر است، نقش مهمی دارد و از جمله آن می توان این موضوع را مطرح کرد که اوزن بیشترین بخش پرتوهای مخرب فرابنفش را به خود جذب کرده و از رسیدن آنها به سطح زمین جلوگیری می کند.

 

 

این فضاپیمای اروپایی زمانی که از میان اتمسفر ناهید بر روی ستاره ها متمرکز شده بود موفق به شناسایی لایه اوزن دراین سیاره شد. ستاره های دورافتاده در این رصد کم نورتر از حد انتظار دیده شدند زیرا لایه اوزن مقداری از نور فرابنفش آنها را به خود جذب کرده بود.

 

این لایه نازک از گاز اوزن که صدها بار رقیقتر از لایه اوزن اتمسفر زمین است، در ارتفاع 100 کیلومتری از سطح سیاره قرار گرفته و ارتفاعی در حدود سه برابر ارتفاع لایه اوزن از سطح زمین دارد.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد