آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

بعد از عبور سیارک فلورانس ۳۱۲۲ از کنار زمین، فرصت مناسبی شد تا درباره این سیارک تحقیقات بیشتری شود. این سیارک از فاصله 7میلیون کیلومتری زمین عبور کرد و درخشنگی آن به 8.7 رسید. اما تحقیقات کارشناسان ر زمینه دیگری بود که بسیار جالب و دیدنی است.

1046 Florence and its moons


این فرصت استثنایی برای تحقیق در رابطه با یک سیارک را باید بسیار ارزشمند شمرد. حرکت آهسته این سیارک از نزدیکی زمین موجب شد تا بتوان تصویری رادیویی آن تهیه کرد. این تصاویر توسط صفحه های راداری مجهز در ایستگاه پیگیری Goldston ناسا در کالیفرنیا و رصدخانه Arecibo در پورتوریکو سیارک را کاوش کنند.
یک تیم از دانشمندان "مرکز مطالعه اجرام نزدیک زمین ناسا" (CNEOS)  در روز اول سپتامبر اعلام کردند که فلورانس دارای دو قمر کوچک در اطرافش است. این تیم در گزارشی بیان داشتند : "سایز این دو قمر هنوز به خوبی مشخص نیست، اما اندازه آنها احتمالا بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ متر (۳۰۰ الی ۱۰۰۰ فوت) می باشد" همچنین افزودند : "زمان لازم برای آنکه هر قمر به دور سیارک فلورنس بچرخد نیز به طور دقیق هنوز نامشخص است ، اما تقریبا این زمان برای قمر داخلی ۸ ساعت و برای قمر خارجی ۲۲ الی ۲۷ ساعت است."
آقای Benner می گوید : " هنگامی که سیگنال اکو شده و اختلاط رنگها را دریافت می کردم ، گمان نمی کردم هیچ اثری از یک همراه (قمر) باشد. اما هنگامی که با اطلاعات بیشتر به نتایج بهتری در عصر همان روز رسیدیم، در داده‌های امواج متوالی اثری از یک ماهواره ظاهر شد و سپس ما قمرها را یک میکروثانیه در داده های تصویری دیدیم"
داده های Goldaton همچنین تایید کرد که همانگونه که توسط مطالعات پیشین از تلسکوپ های زمینی و فضاپیمای NEOWISE فرض شده بود ، فلورنس نسبتا کروی است و در حدود ۴/۵ کیلومتر یا ۳ مایل عرض دارد.
عکس های تهیه شده از رادار، وجود یک برآمدگی در امتداد استوای، دست کم یک دهانه برخورد بزرگ ، دو منطقه مسطح و تعداد بیشماری اشکال مدرج وابسته به نقشه برداری می باشد. اگر بررسی های بیشتر نشان دهد که مدار قمر فلورانس از نزدیکی استوا عبور می کند ، پس آن برآمدگی _ در امتداد استوا _ ممکن است یک توده از خرده سنگ های انباشته  شده باشد که تحت فشارهای ناشی از شکل گیری قمر، بر سطح سیارک فرو ریخته باشد.
احتمالا اکتشافات بیشتری در روزهای آینده اعلام می‌شود. فضاپژوهی رادار Arecibo تا پنجم سپتامبر و برای Goldston تا دو هفته و نیم دیگر ادامه خواهد داشت. نتیجه اکو رادار ها به نسبت غیرقابل باور ۵۰۰۰ سیگنال به  صدا در Goldston و بهتر از آن ۵۰۰۰۰ در Arecibo خواهد رسید.
پروژه نخسین صفحه رادیویی Green Bank با عرض ۱۰۰ متر در غرب ویرجینیا قرار بود که جرا شود، که می توانست حتی جزئیات بیشتری از قمرها بدهد، اما این برنامه به انجام نرسید. در عوض ما مشاهدات بی استاتیک را در ۴ سپتامبر بین Goldston و آنتن ۳۲ متری Badari در روسیه ( که در امتداد مرز مغولستان است و قسمتی از شبکه Quasar VLBI است) طرح ریزی کرده ایم.

نویسنده: سمیه ملکی

عضو تحریریه آسمان شب ایران

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد