آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

همه ما سیاره مشتری را به عنوان پادشاه قمرهای منظومه خورشیدی می‌شناسیم، اما هم اکنون این لقب را سیاره زحل برای خود برداشته است. ستاره‌شناسان Scott Sheppard و David Jewitt (UCLA) و Jan Kleyna (University of Hawai‘i) اعلام کردند که 20 قمر جدید برای سیاره زحل یافته‎‌اند و تعداد قمرهای این سیاره را به 82 عدد افزایش دادند. این قمرها دارای قطری حدود 5 کیلومتر هستند که به دور سیاره زحل می‌گردند.


این قمرها با استفاده از تلسکوپ سوبارو (Subaru telescope) در بالای کوه موناکی هاوایی کشف شده‌اند. Scott Sheppard پیش‌تر تیمی را برای کشف 10 قمر جدید در اطراف مشتری، که سال گذشته اعلام شده بود را هدایت می کرد که با استفاده از تلسکوپ 6.5 متری ماژلان-باده لاس کمپاناس و تلسکوپ 4.0 متری بلانکو روی سررو تولولو انجام شد.
به گفته Scott Sheppard " با استفاده از برخی تلسکوپ‌های بزرگ جهان، ما می‌توانیم فهرست قمرهای کوچک در اطراف سیارات غولپیکر منظومه خورشیدی را تکمیل کنیم".
اکتشافات جدید در نوع خود بسیار جذاب هستند، اما در نهایت، این همان چیزی است که در مورد پیدایش منظومه خورشیدی به ما نشان می‌دهد و دلیل اصلی تحقیقات گروه شپرد است.
از میان 20 قمر کشف شده، 17 قمر در جهت مخالف به دور سیاره زحل در گردش هستند، ستاره شناسان به این قمرها "پس گرد" می‌گویند. تمامی این 17 قمر در فاصله یکسانی از سیاره در گردش هستند و که در دسته قمرهای نورس (Norse group) قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که این قمرها مدار و انحراف یکسانی دارند و به عنوان یک عضو به دور سیاره مادر در گردش هستند. سه قمر دیگر کشف شده دارای گردش عادی به دور سیاره هستند و با انحراف مداری 36 و 46 درجه به دور سیاره در گردش هستند. آنها متعلق به دو دسته Inuit  و  Gallicهستند.
برای همکاری در نام گذاری این قمرهای جدید ما می‌توانید به سایت  current database of IAU names مراجعه کنید.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد