آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
سرانجام اولین تصاویر تلسکوپ فضایی هرشل به زمین مخابره شد. تلسکوپ فضایی هرشل در مأموریت خود، مناطقی که برای تشکیل ستاره‌ها  و یا حتی کهکشانها مناسب هستند را مورد مطالعه قرار خواهد داد.
محققان این پروژه در کمال تعجب گفتند : "ابزاری که بر روی این تلسکوپ نصب شده است، هم اکنون فراتر از آنچه که ما انتظار داشتیم در حال کار هستند و این موضوع باعث شده که آینده‌ی بسیار درخشانی برای این تلسکوپ پیش بینی شود." نخستین تصویر هرشل از دو کهکشان M66  و M74 است. در این عکسها که توسط دو دوربین طیفی و فوتومتریک هرشل تهیه شده بسیار از جزئیات مورد نیاز محققان ثبت گردیده.
 

 
ستاره‌ی DR21 در صورت فلکی قو ( صلیب شمالی ) جرم دیگری بود که توسط تلسکوپ فضایی هرشل و دوربین فرو سرخ آن به نام (HIFI )  مورد بررسی قرار گرفت. این ستاره درون گازهای بسیار گرم از هیدروژن قرار دارد و به نوعی می‌توان گفت که در حال تولد و تکامل اولیه است. در طیفی که از DR21 بدست آمده، نیتروژن، کربن، اکسیژن، مونوکسید کربن و آب به وضوح قابل مشاهده است.
این دستاورد نشان از آن دارد که تلسکوپ هرشل می تواند به بررسی بسیار دقیق این نوع سحابی ها که محل پیدایش ستاره هستند، بپردازد. در حال حاضر این بررسی ها همگی به صورت آزمایشی است و این تلسکوپ فعالیت خود را از آذرماه 1388 به طور رسمی آغاز خواهد کرد.
 
 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد