آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
سازمان ناسا اعلام کرد حفره ای که به عنوان هدف برخورد فضاپیمای LCROSS این سازمان انتخاب شده بود تغییر کرده و حفره ای بزرگتر و مرطوبتر برای این برخورد انتخاب شده است. سازمان ناسا اعلام کرد حفره ای که به عنوان هدف برخورد فضاپیمای LCROSS این سازمان انتخاب شده بود تغییر کرده و حفره ای بزرگتر و مرطوبتر برای این برخورد انتخاب شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان هدفی جدید را برای پروژه برخورد فضاپیمای ناسا به حفره ای در قطب جنوب ماه در 9 اکتبر 2009 انتخاب کرده اند.

فضاپیمای مدارگرد LCROSS بر اساس برنامه جدید با حفره 100 کیلومتری Cabeus برخورد خواهد کرد تا شاید دانشمندان بتوانند از غبار و خاشاک برخاسته از این برخورد نشانه هایی از وجود آب در حفره های تاریک ماه بیابند. این در حالی است که هدف قبلی این فضاپیما حفره ای در نزدیکی حفره جدید و در ابعادی کوچکتر از این حفره بوده است.

دلیل تغییر هدف برخورد LCROSS زاویه دید بهتر برای تلسکوپهای زمینی است که وظیفه دارند لحظه لحظه این برخورد را رصد کرده و به ثبت برسانند. در این میان دیگر مدارگرد اکتشافی ماه، فضاپیمایی که به همراه LCROSS به مدار ماه سفر کرده است با کمک گرفتن از تجهیزاتی پیشرفته شواهد شگفت انگیزی ارائه کرده و بر اساس آن دانشمندان دریافتند نه تنها امکان وجود آب منجمد در بخشهای سایه حفره های ماه وجود دارد بلکه حفره های کره ماه تفاوتهای قابل توجه و آشکاری با یکدیگر دارند و بر همین اساس حفره Cabeus به عنوان یکی از مرطوبترین حفره های موجود در بخش جنوبی ماه، برای انجام آزمایش انتخاب شد.

همچنین به دلیل عمق بیشتر حفره Cabeus ذرات و خرده های پرتاب شده در اثر برخورد به ارتفاع بالاتری پرتاب خواهند شد و امکان رصد و بررسی این ذرات افزایش خواهد یافت. در حدود 20 رصد خانه حرفه ای در کنار اخترشناسان آماتور شاهد این برخورد بزرگ خواهند بود.

بر اساس گزارش نیچر، قبل از برخورد LCROSS قطعه ای از راکت اطلس با ماه برخورد خواهد کرد و پس از آن فضاپیمای LCROSS با انجام ماموریت خود به زندگی کاوشگرانه اش پایان خواهد داد.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد