آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
آژانس فضایی ژاپن تصمیم جدی دارد تا سال 2030 با استفاده از صفحات بزرگ خورشیدی و پرتوهای ماکروویو و لیزر به منظور جمع آوری انرژی خورشیدی از فضا نیروگاه خورشیدی را در خارج از اتمسفر زمین افتتاح کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دولت ژاپن تعدادی از شرکتها و تیمهای تحقیقاتی را برای تبدیل کردن این رویای چندین میلیارد دلاری به حقیقت انتخاب کرده است تا به این شکل دسترسی به انرژی نامحدود و پاک را پس از چندین دهه به واقعیت مبدل سازد.

کشور ژاپن با داشتن منابع انرژی محدود و وابستگی شدید به واردات سوختهای فسیلی از گذشته در صنعت انرژی خورشیدی و انرژی های قابل احیا کشوری پیش قدم به شمار می رفته است و در سال جاری در برنامه های خود اهداف بلند پروازانه ای را برای کاهش گازهای گلخانه ای تعیین کرده است.

اما پروژه نیروگاه فضایی خورشیدی یکی از متهورانه ترین پروژه هایی است که تا کنون ارائه شده است که بر اساس آن دسته هایی از صفحات خورشیدی به وسعت چندین کیلومتر مربع در مدار ژئواستشنری در خارج از اتمسفر زمین شناور باقی مانده و به جمع آوری انرژی خورشیدی خواهند پرداخت.

سلولهای خورشیدی این صفحات، انرژی خورشید را که در فضا شدتی پنج بار بیشتر از زمین دارد دریافت کرده و آنها را در قالب دسته هایی از پرتوهای ماکروویو و یا لیزر به زمین باز خواهند تاباند. این پرتوها سپس توسط آنتنهای عظیمی که در مناطق حفاظت شده قرار دارند دریافت شده و مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

به گفته سخنگوی آژانس فضایی ژاپن - ژاکسا - هدف نهایی دانشمندان دستیابی به سیستم انرژی رسانی با توانایی یک گیگاوات انرژی است، میزانی که با توانایی انرژی رسانی یک نیروگاه اتمی برابری کرده و می تواند از میزان هزینه تولید انرژی به اندازه قابل توجهی بکاهد.

یکی از چالشهای کنونی این پروژه انتقال تجهیزات عظیم مورد نیاز به فضا است که به نظر بسیار پیچیده می آید اما این پروژه از سال 1998 مورد بررسی بوده و در حدود 130 محقق زیر نظر ژاکسا در حال مطالعه بر روی شیوه های مختلف برای انجام این پروژه عظیم بوده اند.

قبل از تکمیل و بهره برداری نهایی از این پروژه در سال 2030 چندین قدم اولیه باید برداشته شود که از آن جمله قرار گیری یک ماهواره آزمایشی برای تست انتقال امواج ماکروویو و پس از آن آزمایش ساختارهای خورشیدی 10 مگاواتی در مدار زمین است.

بر اساس گزارش زی نیوز، ژاکسا فناوری انتقال انرژی از فضا به زمین را کاملا ایمن اعلام کرده است اما در عین حال معتقد است به دلیل اینکه افکار عمومی تصورات ویژه ای در رابطه با پرتوهای لیزر و ماکروویو دارد، باید قبل از آغاز این پروژه افکار عمومی را متقاعد کرد تا اطمینان حاصل شود این پرتوها پرنده ها را نسوزانده و هواپیماها را به دو نیم تقسیم نخواهند کرد.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد