آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی


محمد رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جزئیات محموله زیستی ارسال شده به فضا افزود: محموله زیستی در ایام دهه فجر به فضا پرتاب شد که حاوی موجوداتی چون لاک پشت، کرم و موش و همچنین پنج ذره سلول بود.

وی ادامه داد: موجودات زنده به منظور بررسی مشکلات زیستی آنها در فضا و ذرات سلولها به منظور بررسی و تحقیق در زمینه نحوه تکثیر و سایر مسائل پزشکی و زیستی به فضا پرتاب شدند.  

این کارشناس علوم فضا گفت: پس از پایان پرتاب ذرات سلولهایی که در این محموله بودند به منظور بررسی مسائل زیستی به آزمایشگاه اعزام شدند و پژوهشگران حوزه پزشکی فضایی در حال تحقیق و بررسی بر روی آن هستند که اولین گزارش این تحقیقات تا پایان هفته جاری اعلام می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه نتایج حاصل از این پرتاب در پرتابهای دیگر استفاده می شود به مهر گفت: ما در این حوزه در ابتدای راه هستیم و اجرای این پروژه بستر مناسبی برای ارسال موجودات بزرگتر به فضا خواهد بود که این امر به تدریج صورت خواهد گرفت.

پرتاب دومین محموله زیستی در سال 89

رضایی از پرتاب دومین محموله زیستی به فضا در سال 89 خبر داد و به مهر گفت: در صورت موافقت و تایید نهایی در صددیم تا دومین محموله زیستی را در سال 89 به فضا پرتاب کنیم. دومین محموله زیستی با موجودات زنده دیگری آزمایش می شود.

پرتاب اولین محموله زیستی در دهه فجر 88

در روز 14 بهمن ماه روز ملی فناوری فضایی با پرتاب کاوشگر3، نخستین محموله زیستی موجود زنده از کشورمان به فضا پرتاب شد. کاوشگر3 از زیرسامانه های سازه، محفظه زیستی، تامین توان، ارسال داده، تصویربرداری و ارسال، رایانه پرواز، سنجش محیطی و بازیابی تشکیل شده است.
کاوشگرها، راکت های زیرمداری هستند که با پرتابی وارونه شکل تا ارتفاع خاصی در نقطه اوج مداری بالا می روند و سپس به زمین باز می گردند. استفاده از کاوشگرها یکی از راه های میان بر برای استفاده از فضا با هزینه بسیار کم است.
 
در سالهای گذشته پرتاب کاوشگر 1 و 2 برای آزمایش عملکردی و محیطی زیرسامانه های فضایی، تحت شرایط واقعی با موفقیت انجام شد. دستیابی به مجموعه آزمایشگاه فضایی برای داده برداری از فضای جو رقیق و آزمایش زیرسیستم های فضایی، ایجاد دانش فنی بازیابی محموله های علمی با سرعت های مافوق صوت،‌ ایجاد فناوری تله متری داده و تصویر برخط در شرایط سخت و توسعه فناوری تغذیه مدارهای الکترونیکی برای مدت زمان پرواز و شرایط سخت پرواز از جمله دستاوردهای کاوشگر 3 است.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد