آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
کاوشگر بدون سرنشین ژاپنی که به منظور بازگرداندن نمونه هایی از یک شهاب سنگ به زمین طراحی شده بود، با روشن کردن دوباره یکی از بزرگترین موتورهایش قدمی بزرگ در بازگشت به زمین برداشت.
 
متخصصان توانستند دومین و بزرگترین موتور از چهار موتور کاوشگر هایابوسا را به منظور هدایت این کاوشگر به سوی زمین روشن کنند. این کاوشگر در سال 2005 به شهاب سنگ "ایتوکاوا" سفر کرده بود و برای نمونه برداری از خاک آن در فاصله ای بسیار نزدیک از شهابسنگ پرواز کرده بود.

اما این ماموریت به دلیل اختلالات تکنیکی و قطع ارتباط کاوشگر با زمین متوقف شد اینکه آیا هایابوسا موفق به نمونه برداری از خاک این شهابسنگ شده است یا نه هنوز نامشخص باقی مانده و پس از بازگشت آن به زمین دانشمندان تلاش خواهند کرد با باز کردن مخزن ویژه ای به این موضوع پی ببرند.

در انتهای هفته گذشته آژانس فضایی ژاپن اعلام کرد هیابوسا دومین مانور تصحیح مسیر خود را با موفقیت انجام داده و به سوی مرز خارجی زمین هدایت شده است اکنون این فضاپیما تنها هفت میلیون و 600 هزار کیلومتر از زمین فاصله دارد و انتظار می رود در تاریخ 13 ژوئن 2010 به زمین برسد.
 
 
 
زمانی که هایابوسا به فاصله 40 هزار کیلومتری از زمین برسد، کپسول حاوی نمونه های شهاب سنگ آزاد خواهد شد. لایه محافظ موجود بر روی این کپسول باید از آن در برابر حرارت بالای اتمسفر محافظت کند و در نهایت این کپسول با کمک چتر نجاتی در بخشی از کشور استرالیا فرود خواهد آمد.

حتی اگر هایابوسا نتوانسته باشد از خاک شهاب سنگ نمونه برداری کند، سطح کپسول از رسوباتی پوشیده شده است که قابل بررسی و تجزیه است.

این کاوشگر در 9 می 2003 از مرکز فضایی کاگوشیما در ژاپن پرتاب شد و در سپتامبر 2005 به شهاب سنگ ایتوکاوا رسید و تصاویر جالب توجهی از این شهاب سنگ سیب زمینی شکل به زمین ارسال کرد.

بر اساس گزارش بی بی سی، هایابوسا به گونه ای طراحی شده بود که بتواند شهاب سنگ را لمس کرده و از سنگها و خاک آن نمونه برداری کند اما نقص فنی مانع از موفقیت کامل این پروژه شد.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد