آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
کپسول حمل بار و بدون سرنشین روسی روز جمعه در حین کناره گرفتن در ایستگاه فضایی بین المللی دچار نقص شده و پس از ناموفق ماندن ماموریت اتصال از ایستگاه فاصله گرفت.
روز گذشته فضاپیمای بدون سرنشین روسی حامل تجهیزات و قطعات یدکی ویژه ایستگاه فضایی بین المللی به ایستگاه رسید اما نتوانست ماموریت اتصال و کناره گرفتن در ایستگاه را با موفقیت انجام دهد.

این کپسول بیش از دو تن غذا، آب و دیگر تجهیزات و نیازهای این لابراتوار مدارگرد را به همراه دارد. با این حال هیچ یک از این مواد و تجهیزات مورد نیاز ضروری ایستگاه نیستند زیرا مخازن ایستگاه به خوبی تکمیل شده اند.

 این اختلال در کناره گیری کپسول به واسطه نقص در یکی از آنتنهای کپسول توسط ناسا و مرکز کنترل روسی کپسول نیز تایید شده است. به گفته فرمانده ایستگاه کپسول "Progress" طی این رویداد در حالت غیر قابل کنترلی در نزدیکی ایستگاه به دور خود می چرخیده است. با این حال ناسا و آژانس فضایی روسیه اعلام کرده اند کپسول کاملا تحت کنترل است و تنها چند کیلومتر از ایستگاه فاصله گرفته است.

آژانس فضایی روسیه اعلام کرد تلاش بعدی برای کناره گیری "Progress" روز یکشنبه انجام خواهد گرفت. کپسولهای "Progress" روسیه سیستم تامینی قابل اطمینانی برای ایستگاه فضایی به شمار می رود و با بازنشسته شدن شاتلهای ناسا میزان اهمیت آنها افزایش خواهد یافت.

بر اساس گزارش بی بی سی، ناسا اعلام کرده است 6 فضانورد ساکن ایستگاه طی این رویداد غیر منتظره به هیچ وجه در معرض خطر قرار نگرفته اند. کپسول پس از اینکه به دلیل نقص فنی نتوانست در ایستگاه کناره بگیرد از فاصله سه کیلومتری از کنار ایستگاه عبور کرده و فاصله میان آنها در حال حاضر در حال افزایش است. هنوز دلیل اصلی بروز نقص در یکی از آنتنهای کپسول تعیین نشده است.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد