آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
معاون فناوری سازمان فضایی ایران با اشاره به قطع همكاری‌های خارجی در ساخت ماهواره «زهره» از استفاده از توان و امكانات داخلی برای ساخت مجموعه ماهواره‌هایی تحت عنوان «زهره» با همكاری بیش از 40 مركز در كشور خبر داد و گفت: ساخت ماهواره «رصد یك» به پایان رسیده و با انجام تست‌های نهایی تا پایان سال به فضا پرتاب می شود.


به گزارش سرویس فناوری ایسنا، دكتر محمد مردانی در كنفرانس خبری هفته جهانی فضا در این زمینه اظهار كرد: پس از آنكه تصمیم بر استفاده از توان و اراده‌ ملی برای به نتیجه رساندن و ساخت ماهواره زهره گرفته شد، همان پروژه ماهواره زهره را با تعاریف قبلی به یك مجموعه‌ای از ماهواره‌ها با قابلیت‌های مختلف و با همان نام «زهره» تعریف كردیم كه مركزیت ساخت این پروژه با توان داخلی است و در برخی بخش‌هایی از ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده می‌كنیم.

وی با یان اینكه اتمام پروژه‌ ماهواره زهره تا چهار سال آینده مصوب شده است، درباره وضعیت موقعیت‌های مداری اجاره شده تصریح كرد: تا كنون سه موقعیت مداری به ثبت رسیده و هم اكنون در حال ثبت و تمدید موقعیت‌های جدید مداری هستیم كه درخواست اجاره برخی از این مدارهای فضایی در زمان دولت شهید رجایی مطرح شده است.

مردانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص روند احداث و بهره‌برداری از ایستگاه‌های فضایی زمینی در كشور گفت: برای تمامی انواع ماهواره‌ها به دو ایستگاه كنترل ماهواره و دریافت اطلاعات نیاز داریم چرا كه برای كنترل دقیق‌تر و بهتر ماهواره‌ها در فضا باید در تمامی مناطق شمالی، جنوبی، شرقی و غربی كشور ایستگاه هایی تعبیه كرد تا در صورت نیاز از آنها استفاده كنیم.

وی افزود: زمان ساخت هشت ایستگاه تعریف شده در برنامه‌های فضایی سازمان تا پایان سال آینده بوده كه اكنون دو ایستگاه به بهره‌برداری رسیده و یكی از آنها نیز در حال تكمیل مراحل ساخت است.

معاون فناوری سازمان فضایی كشور با بیان اینكه استقلال و جدا شدن سازمان فضایی در جهت ارتقای جایگاه اختیارات این سازمان و مورد حمایت ماست، گفت: این ارتقاء جایگاه و اختیارات برای اجرایی شدن همه فعالیت‌های فضایی در زمینه‌های مختلف لازم بوده اما همانطور كه این تصمیم در شورای عالی اداری مطرح شده باید منتظر پیگیری آن از مسیر قانونی باشیم. این در حالی است كه تاكنون ابلاغی در این خصوص به سازمان فضایی نرسیده است.

مردانی در زمینه پرتاب انسان به فضا به عنوان یكی از برنامه‌های كلان حوزه فضایی كشور، خاطرنشان كرد: اعزام انسان به فضا نقطه نهایی برنامه كلان فضایی كشور است كه زمان‌بندی اولیه برای آن 10 سال تعیین شده است كه برای رسیدن به آن به انجام ده‌ها پروژه تحقیقاتی، ارسال راكت‌های متعدد كاوشی به مدار مورد نظر و انجام تست‌های مختلف بر روی موجودات مختلف زنده نیاز داریم كه در حال حاضر فازهای مطالعاتی و امكان سنجی آن توسط دانشگاه‌های فعال در این زمینه انجام شده و امیدواریم برای اتمام فاز طراحی اجزا و ساخت آنها همه بخش‌ها و مراكز مختلف در كشور در این طرح همكاری كنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، وی با بیان اینكه طراحی و ساخت ماهواره «رصد 1» به اتمام رسیده است اظهار كرد: در حال حاضر منتظر گذراندن تست‌های قبل از پرتاب این ماهواره هستیم تا بتوانیم این ماهواره را كه دارای قابلیت‌ها سنجش از دور و دیگر قابلیت‌های تحقیقاتی و زیرساختی در ماهواره‌های بعدی است با اطمینان خاطر بیشتری ارسال كنیم.

معاون فناوری سازمان فضایی كشور در خصوص وضعیت سند هوافضا تصریح كرد: این سند در مراحل ابتدایی در پژوهشگاه هوافضا آماده و برای تصویب ارسال شد و امیدواریم تا پایان سال آینده به اتمام برسد تا رویكردهای دقیق‌تر و روشن‌تری در حوزه‌های مختلف فضایی داشته باشیم.

مردانی در ادامه در خصوص نقش اهمیت فناوری‌های فضایی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی، زیست محیطی و دانش فناوری گفت: ارتقای سطح زندگی و بهداشت عمومی، آموزش از راه دور، كاهش هزینه‌های ارتباطی، ارائه خدمات كشا ورزی، امكان پیش‌بینی آب وهوا، كاهش هزینه‌های جاری و استفاده و بهره‌گیری از انرژی پاك از نقش‌های فناوری فضایی در حوزه‌های اقتصادی است.

معاون فناوری سازمان فضایی كشور در رابطه با نقش‌های فناوری فضایی در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اظهار كرد:‌ابزار رسانه‌ها برای پوشش رسانه‌ای و اشاعه‌ی ارزش‌های مذهبی، ملی و بومی از نقش‌های این فناوری در حوزه‌ی اجتماعی و فرهنگی و حفظ استقلال و تمامیت ارضی كشور از كاربردهای این فناوری در حوزه‌ی سیاسی است.

وی در ادامه افزود: فراهم كردن فراغت خاطر برای شهروندان نسبت به تهدیدات احتمالی و كاربری تصایر ماهواره‌ای در حفظ مرزهای كشور برای آمادگی در برابر تحركات احتمالی از كاربردهای فناوری فضایی در حوزه‌ی امنیتی است.

مردانی درباره‌ اهمیت فناوری فضایی در حوزه‌های زیست محیطی اظهار كرد: حمایت از زیست بوم‌ها و كاهش تنوع زیستی، شناسایی اثرهای وسیع آلودگی از نقص لایه‌ ازن تا لكه‌های نفتی، شناسایی و پایش و آمادگی در برابر بلایای طبیعی از كاربردهای زیست محیطی این فناوری و پیشرفت و ارتقای ظرفیت‌ها و استانداردهای دانش و فناوری كشور با توجه به سطح بالای این فناوری از كاربردهای فناوری فضایی در حوزه‌ی دانش و فناوری است.

معاون فناوری سازمان فضایی كشور در خصوص كاربردهای فناوری فضایی تصریح كرد: این فناوری كاربردهایی در زمینه‌های رسانه‌ای، مخابرات، IT، پیش‌بینی و مدیریت بلایای طبیعی از قبیل زلزله، سیل، طوفان و غیره ، هواشناسی، زمین‌شناسی و كشف معادن، كشاورزی و منابع آبی، حفظ محیط زیست، ناوبری و موقعیت‌یابی و نقشه برداری دارد.

وی در ادامه با اشاره به رویكرد بلند مدت كشور در حوزه فضایی افزود: طبیعی است كه با افق ترسیم شده در حوزه‌ فضا و رقابتی كه بین كشورهای صاحب منابع و دانش در این زمینه وجود دارد ایران هم بر اساس چشم‌انداز 20 ساله، برنامه‌ 10 ساله‌ی فضایی، تشكیل شورای عالی فضایی با ریاست رییس جمهور، تشكیل و ارتقاء اختیارات سازمان فضایی كشور به اهداف و برنامه‌های خود در بخش فضایی دست یابد.

مردانی با بیان این كه برای اجرای برنامه‌های كلان در حوزه‌ فضایی ابتدا باید فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی را انجام داد، گفت: پس از تحقیقات و ایجاد زیرساخت‌ها لازم است كه به تشكیل آزمایشگاه ملی فضایی، پایگاه‌های پرتاب، ایستگاه‌های دریافت، اطلاعات و هدایت و كنترل ماهواره‌ها، طراحی وساخت ماهواره‌ها، ماهواره‌برها، راكت‌های كاوشی و كپسول‌های زیستی برای ارسال موجودات زنده به فضا و توسعه‌ مدیریت فضایی پرداخت تا بتوان با توسعه‌ دانش و فناوری و گسترش همكاری‌های بین‌المللی كه با كشورهای منطقه‌ی آسیا و اقیانوسیه در سازمان منطقه‌ای اپسكو داریم ماهواره‌ مشتركی طراحی، ساخت و به فضا پرتاب كرد.

معاون فناوری سازمان فضایی كشور در رابطه با برنامه‌های كلان حوزه فضایی كشور خاطرنشان كرد: توسعه پایگاه‌های موجود و تاسیس و بهره‌برداری پایگاه‌های جدید ملی پرتاب ماهواره، طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره‌ برهای جدید برای اعزام محموله‌های مختلف و موجودات زنده به فضا، طراحی، ساخت و پرتاب راكت‌های كاوش برای تحقیق در مدارهای فضایی مورد نظر، اجرای پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه‌های علوم، فناوری و كاربردهای فناوری فضایی، استقرار شبكه‌های بهبود دقت بهره‌برداری از ماهواره‌های ناوبری، استقرار شبكه‌ی پایش اجرام و سیگنال‌های فضایی، ثبت بین‌المللی موقعیت‌های مداری، توسعه‌ی مراكز و قطب‌ها آموزشی و پژوهشی در حوزه‌های فضایی در دانشگاه‌ها و كمك به پزشكی از راه دور از برنامه‌های كلان حوزه‌ی فضایی در كشور است.

وی در پایان درباره‌ اقدامات اساسی سازمان فضایی كشور گفت: ایجاد ظرفیت‌ طراحی و ساخت ماهواره در دانشگاه‌ها، مراكز علمی و صنعتی و بخش خصوصی (اتحادیه صنایع فضایی) با حدود هزار نفر متخصص، طراحی، ساخت، آزمایش و پرتاب ماهواره‌های آموزشی، تحقیقاتی و كاربردی در دو بخش ماهواره‌های سنجش با دقت تصویربرداری بالا و ماهواره‌های مخابراتی با قابلیت انتقال سیگنال‌های تلفنی و تلویزیونی و داده‌ای، ایجاد و توسعه ظرفیت‌های فناوری در كشور، ایجاد ازمایشگاه‌های ملی فضایی با توجه به اهمیت تست ماهواره‌های فضایی و احداث و بهره‌برداری از ایستگاه‌های زمینی در هشت منطقه كشور از اقدامات اساسی این سازمان در حوزه‌ی فضایی است كه امیدواریم با ادامه‌ حمایت‌های بخش‌های مختلف كشور، الزامات اجرایی این برنامه‌ها بهتر فراهم شود.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد