آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 ایستگاه بین المللی یا ISS  دوشنبه شب  (13 ژولای 2011)با قدر ی مناسب رویت در حدود 3-  در حوالی ساعت 21 و24 دقیقه  از ناحیه جنوب غرب كشور در افق جنوب غربی آسمان ظاهر شده  بعد از عبور از نواحی مركزی ایران تا ساعت 21 و33 دقیقه در شمال شرق كشور قابل مشاهده خواهد بود.خط مركزی عبور این ایستگاه در شكل زیر قابل مشاهده است.
 این ایستگاه در افق هر كدام از شهرهای مسیر عبور از ارتفاع حدود 10 درجه در افق جنوب غربی مشاهده شده بعد از گذشت حدود 2 دقیقه  تا ارتفاع حداكثر 80 درجه به بالای سر نزدیك می شود وسپس بعد از گذشت همین مدت زمان در ارتفاع 10 درجه در افق شمال شرقی آسمان ناپدید خواهد شد.طبیعی است كه هرچه محل رصد شما به خط عبور ایستگاه نزدیك تر باشد ارتفاع ودرخشندگی آن قابل توجه تر خواهد بود.
 
 
 
مشاهده این ایستگاه حداقل با چشم غیر مسلح تجربه ای فراموش ناشدنی است ودر صورتیكه دارای تچهیزاتی مانند تلسكوپ ودوربین عكسبرداری هستید هم عكاسی از آن را فراموش نكنید. عكاسی از ایستگاه بین المللی یكی از تجربیات و هنرنمایی های ستاره شناسان آماتور به حساب می آید. با چشم غیر مسلح به شكل ستاره ای درخشان با سرعتی كند قابل مشاهده بوده و به كمك تلسكوپ هم پنلهای خورشیدی این ایستگاه قابل مشاهده است. البته به دلیل حركت ایستگاه در آسمان گیر انداختن آن با تلسكوپ كمی حوصله ودقت می خواهد.
برای كسب اطلاعات درباره زوایای گذر و زمان دقیق مشاهده از افق خودتان به آدرس  http://www.heavens-above.com/   مراجعه نمایید.بعد از ثبت نام در این سایت وlogin  شدن می توانید اطلاعات مفیدی نه تنها درباره موقعیت این ایستگاه بلكه سایر ماهواره های درخشان آسمان مانند ماهواره های ایریدیوم و  تلسكوپ فضایی هابل بدست آورید.قابل ذكر است عبور این اجرام برفراز ایران نادر نیست ولی قرار گرفتن در زاویه مناسب وداشتن درخشندگی مناسب اندكی زمان بر است وبرای مشاهده بهترین حالت های ممكن از دید هرمكان باید چند هفته ای منتظر ماند.
 
توجه : جهت اطلاعات بیشتر بر روی متن های لینک دار کلیک کنید. 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد