آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 رییس سازمان فضایی كشور با تاكید به توانمندی فنی و عمرانی جمهوری اسلامی ایران برای ساخت پایگاه های فضایی گفت كه پایگاه ملی پرتاب ماهواره در كشور تاسیس می شود.
' حمید فاضلی ' روز پنجشنبه و در آستانه چهاردهم بهمن - سومین روز دهه مبارك فجر- روز ملی فناوری فضایی در گفت و گو با ایرنا به درخواست سازمان فضایی كشور از رییس جمهوری برای ساخت این پایگاه افزود: رییس جمهوری دستور بررسی و تصویب این درخواست را در هیات دولت ابلاغ كرده و به معاونت برنامه ریزی و توسعه راهبردی هم دستور داده است كه در بودجه سال آینده كشور اعتبارات لازم را پیش بینی كند.

وی خاطرنشان كرد: برای احداث پایگاه پرتاب ملی كشور؛ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با توجه به تجارب خوبی كه در این عرصه دارد، می تواند كمك های خوبی كند و بر این اساس درنظر داریم با كمك آنها و هر یك از دستگاه ها و مجموعه های داخلی نظیر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و یا حتی نیروی هوا و فضای سپاه و سایر دست اندركاران، این طرح را به نتیجه نهایی برسانیم.
 

 
رییس سازمان فضایی كشور با بیان این كه فعالیت ها و مذاكرات برای احداث پایگاه ملی پرتاب ماهواره آغاز شده است؛به نیازهای كشور برای احداث این پایگاه اشاره كرد و افزود :برای پرتاب ماهواره ها و محموله های سنگین تر، نیاز است كه پرتاب ها در زوایه میل فضایی مناسب صورت گیرد و بر این اساس ممكن است كه ما دیگر نتوانیم از پایگاه پرتاب فعلی استفاده كنیم.

فاضلی تصریح كرد : بدین ترتیب برای پرتاب محموله در یك زاویه میل خاص با محدودیت مواجه هستیم زیرا بخش های مختلف ماهواره بر كه در طول مسیر از آن جدا می شود باید بر روی زمین و در نقاط غیر مسكونی فرود بیاید.

وی با بیان اینكه باید در كریدور خاصی ماهواره ها را پرتاب كنیم؛ اظهار داشت:الان مشاهده می شود كه ماهواره رصد و امید در زوایه میل فضایی 55 درجه پرتاب شده اند و این به دلیل محدودیت ما در پرتاب ماهواره بوده و امروز این موضوع باید توسعه یابد.

رییس سازمان فضایی كشور گفت:برای پرتاب ماهواره های سنجشی بطور مثال نیازداریم پرتاب ها در زاویه 98 و از پایگاه های جدیدی انجام شود .

فاضلی افزود : اگر بخواهیم از مركز كنونی پرتاب ماهواره ها استفاده كنیم بخش های مختلف ماهواره بر در طول مسیر كه جدا می شوند بر روی مناطق مسكونی می افتند و بر این اساس باید از ماهواره برهای با قابلیت مانوری بیشتر و بالاتر استفاده كنیم كه در این حالت باز هم نیاز می شود پایگاه های جدیدی را تاسیس كنیم.

وی خاطرنشان كرد: پایگاه ملی پرتاب ماهواره باید در منطقه عمومی جنوب شرق كشور و در نزدیكی دریای عمان و اقیانوس هند ایجاد شود تا بخش های جدا شده از ماهواره بر در اقیانوس بیفتد تا موجب بروز مشكل برای مردم نشود.

رییس سازمان فضایی كشور بار دیگر با بیان این كه كارهای مطالعاتی ایجاد پایگاه ملی پرتاب ماهواره آغاز شده و كارهای اجرایی آن هم با حمایت های دولت در حال انجام است؛ گفت: بودجه های لازم نیز برای اجرای این طرح از سوی دولت پیش بینی شده است.

فاضلی این نكته را نیز یادآور شد كه دولت پیش بینی بودجه ای خوبی برای حمایت های مالی از اجرای برنامه های آینده سازمان فضایی در برنامه پنجساله پنجم و بویژه سال آینده كرده است.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد