آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 همزمان با فرا رسیدن سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی ایران و در آستانه روز فناوری فضایی، طی مراسمی با حضور ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، اعضای شورای عالی فضایی و ریاست سازمان فضایی ایران، "ماهواره نوید علم و صنعت" با ذكر یا مهدی (عج) و فرمان جناب آقای دكتر احمدی نژاد، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی فضایی با موفقیت به فضا پرتاب شد.
هدف اساسی در تعریف و اجرای این پروژه، دستیابی به یک ماهواره عملیاتی، مبتنی بر ظرفیت ها و قابلیت های بومی در حوزه ماهواره است. ماهواره" نوید علم وصنعت" طی مدت 24 ماه با مدیریت یکپارچه سیستمی سازمان فضایی ایران و با همکاری دانشمندان و جوانان ایران اسلامی در دانشگاه صنعتی علم و صنعت، به همت جناب آقای دکتر بلندی به عنوان مدیر پروژه طراحی و ساخته شده است. پرتاب این ماهواره با استفاده از ماهواره بر" سفیرنوید" از کلاس " ماهواره بر سفیر 1-B  " که در سازمان هوا فضای وزارت دفاع توسعه یافته است، انجام می شود.

ماهواره ایرانی نوید 50 کیلو گرم وزن دارد و برای تزریق در مداری با ارتفاء 370 کیلومتر طراحی شده است که دارای طول عمر مداری دو ماهه بوده و هر شبانه روز 6 بار از فراز میهن عزیزمان عبور می کند و در دید ایستگاه های زمینی قرار می گیرد.

ماموریت سطح یک ماهواره نوید علم و صنعت، تصویر برداری از سطح زمین در طیف مرئی با قدرت تفکیک مناسب برای ماموریت محوله و ارسال تصاویر و اطلاعات پایشی سیستم در مدار LEO به ایستگاه های زمینی است. تصاویر دریافتی از ماهواره نوید دارای کاربردهای عملیاتی در حوزه های جو و علوم هوا شناسی، منابع و بلایای طبیعی مانند: پیش بینی شرایط آب و هوا، تراکم ابرها، میزان دما و رطوبت هوا، برآورد سطح جنگلها، شناسایی آتش سوزی جنگلها، تعیین خطوط ساحلی، خشکسالی، سیل و زلزله می باشد.

 ماهواره نوید دارای ابعاد 50#450#450 سانتیمتر بوده و در مدار بیضوی شکل با شیب مداری 55 درجه حرکت می کند. ماهواره نوید توسط 5 ایستگاه زمینی کنترل می شود. ایستگاه های کنترل در شهر های ماهدشت کرج، تبریز، قشم، بوشهر و مشهد مقدس استقرار یافته و همه ایستگاه ها قابلیت ارسال فرمان و دریافت داده های سلامت ماهواره به همراه تصاویر را دارند.

ساختار ایستگاه های زمینی به گونه ای طراحی و پیاده سازی شده که بیشترین دسترسی به ماهواره را برای دریافت اطلاعات و ارسال فرامین کنترل فراهم کرده است.

ایستگاه تله متری و فرمان با استفاده از اطلاعات دریافتی از ایستگاه های ره گیری، ماهواره را رصد نموده و وظیفه دریافت و ارسال اطلاعات تله متری از ماهواره را انجام می دهند. ایستگاه مرکزی با استفاده از اطلاعات دریافتی، وظیفه هدایت و کنترل ماهواره و ماهواره بر و همچنین کنترل تله متری و فرمان ماهواره را به عهده دارد.

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد