آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 هشتم دی‌ماه 1364 برابر با January 28, 1986 ، شاتل چلنجر ( Space Shuttle Challenger ) که به همراه 6 فضانورد و یک معلم مدرسه به فضا پرتاب شده بود، 73 ثانیه پس از برخاستن و در مقابل دیدگان همه منفجر شد.

علاقه‌مندان و بسیاری از مردم در محوطه پایگاه فضایی کندی (Kennedy Space Center ) در فلوریدای آمریکا گرد هم آمده بودند تا پرواز این شاتل را ببینند. شاتل چلنجر، دومین شاتل فضایی ناسا است که 6 فضانورد و یک معلم به نام شارون مک‌آلیف (Christa McAuliffe  ) را با خود به خارج از جو زمین می برد. شارون معلم مطالعات اجتماعی که در رقابتی ملی برای سفر به فضا انتخاب شده بود و کمتر شهروند آمریکایی بود که او را نشناسد.

 

 

فضانوردان آخرین پرواز شاتل چلنجر از چپ: ردیف جلو: مایکل اسمیت، دیک اسکوبی، رونالد مک‌نیر- ردیف پشت: الیسون اونیزوکا، شارون مک‌آلیف، گریگوری جارویس و جودیت رزنیک.

 

ساعت 11:36 صبح به وقت استاندارد شرقی، هیاهوی تماشاگران در غرش‌های کرکننده موتورهای شاتل و دو موشک سوخت جامد کمکی گم شد و چلنجر از زمین جدا شد. دستاورد پرافتخار فضانوردی ایالات متحده به‌سرعت هوا را می‌شکافت و از زمین فاصله می‌گرفت. با گذشت یک دقیقه از پرتاب هیچ مشکلی گزارش نشده بود، چلنجر به‌شکل جسمی کوچک برفراز رد سفید گازهای خروجی دیده می‌شد و می‌رفت تا نام نخستین معلم فضانورد را در تاریخ پروازهای فضایی ثبت کند.

 

 

 

زمان‌سنج پرتاب هنوز به عدد 70 نرسیده بود که چند پیام خطا و هشدار توسط آشکارسازهای نصب‌شده روی بدنه شاتل ارسال شد. تا متخصصان ناسا به خودشان بجنبند و عکس‌العملی نشان دهند، انفجار عظیمی در آسمان پایگاه کندی رخ داد. 73 ثانیه پس از پرتاب، مخزن خارجی سوخت شاتل منفجر شد و شاتل را با چنان قدرتی پرتاب کرد که بدنه شاتل نتوانست تنش واردشده را تحمل کند و تکه‌تکه شد. مشخص بود که فضانوردان نمی‌توانند از چنین سانحه‌ای جان سالم به در ببرند.

 

 

 

رونالد ریگان، رییس‌جمهور وقت ایالات‌متحده کمیته‌ای برای بررسی علل این سانحه تشکیل داد و برنامه‌های پرتاب شاتل برای مدتی نامعلوم معلق شد. پس از مشخص شدن علت این سانحه که شکسته‌شدن واشرهای اتصال مخزن سوخت بر اثر سرمای شدید هوا بود، ناسا در برنامه‌های پرتاب شاتل و اقدامات ایمنی بازنگری کرد و 2.5 سال طول کشید تا برنامه پرتاب شاتل دوباره از سر گرفته شود.

 

از این سانحه فیلمهایی زیادی بدست آمد، تا اینکه چند روز پیش یکی از مسافران که در زمان انفجار چلنجر در فرودگاه اورلاندو  فیلم برداری می کرد، توانست در آرشیو خود فیلم مهمی را پیدا کند.

 

این فیلم در 28 ژانویه 1986 / 8 بهمن 1364 توسط باب کارمن که در یکی از بیمارستان‌های نیویورک به شغل پرستاری مشغول بود، گرفته شده است. فیلم با صحنه‌هایی در فرودگاه اورلاندو که فقط 80 کیلومتر از پایگاه فضایی کندی فاصله دارد، آغاز می‌شود. دختر 3ساله او که اکنون در نیوساینتیست مشغول به کار است، به همراه همسرش (که اکنون فوت شده است) آماده عزیمت به دیزنی‌وورلد برای گذراندن تعطیلات هستند که در بخشی از فیلم‌برداری، صحنه انفجار ثبت می‌شود. پس از سوارشدن بر هواپیما بود که خلبان، وقوع انفجار شاتل چلنجر را اعلام کرد و کارمن متوجه شد چه چیزی را در دوربین خود ثبت کرده است.

 


هرچند او به خاطر داشت که این انفجار را با دوربین خود ثبت کرده، اما همین یک ماه پیش بود که در حین مرتب کردن آرشیو فیلم‌های آماتوری قدیمی خود توانست وی.اچ.اس آن‌را پیدا کند و پس از تبدیل آن به قالب دیجیتالی، آن را منتشر کند.

 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد