آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی
 ساعتی پیش کپسول حامل سه فضانورد چینی به زمین بازگشت. این کپسول فضایی در یکی از بیابانهای شمال چین فرود آمد. فضاپیمای شن جو - 9 دوازده روز پیش برای اتصال به آزمایشگاه فضایی چین و قرار گرفتن در مدار زمین و عملیات فضایی به فضا پرتاب شده بود.
این فضاپیما صبح امروز به وقت محلی در منطقه تعیین شده در مغولستان داخلی فرود آمد. مقامات بلندپایه چین از جمله ون جیابائو ، نخست وزیر، به صورت مستقیم این عملیات را از دور زیرنظر داشتند.
 
 

 
 
 
 شبکه های تلویزیونی چین با قطع برنامه های عادی خود ، این رخداد علمی را به صورت مستقیم برای مخاطبان خود پخش کردند. جینگ های پنگ و لیو وانگ دو فضانورد مرد این فضاپیما و خانم لیو یانگ تنها فضانورد زن ، این ماموریت فضایی را به صورت موفقیت آمیز انجام دادند.
 

 
 
نخست وزیر چین پس از فرود موفقیت آمیز این فضاپیما، پیام تبریکی برای ملت چین قرائت کرد. چین با موفقیت در این مسیر، یک گام بزرگ به ساخت نخستین ایستگاه فضایی تا سال دوهزار و بیست نزدیک می شود. عملیات پرتاب فضاپیما با یک فروند راکت حامل به نام لانگ مارچ اف ساخت چین و از مرکز ماهواره ای جیو چوان در استان گانسو در شمال غرب این کشور انجام شده بود.
 
 

نویسنده: خسرو جعفری زاده

مدیر وب سایت آسمان شب ایران، عکاس آسمان شب

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد