آموزشگاه آنلاین ستاره‌شناسی: آموزش ببینید، تلسکوپ جایزه بگیرید! نام‌نویسی

فضاپیمای کاوشگر داون  (Dawn) ناسا وارد مدار جدید و نهایی خود در فاصله کمتر از30 مایلی (48کیلومتری) سطح سیارک سیاره کوتوله سرس شد. این تصویر، لبه شرقی دهانه اوکاتور را که توسط فضاپیمای کاوشگر داون  ناسا در 9 ژوئن 2018 (19خرداد 1397) از ارتفاع 48کیلومتری سطح سیارک سیاره کوتوله سرس گرفته شده نشان می دهد.تصاویرباورنکردنی رادرپایگاه داده تصویرماموریت کاوشگر داون ببینید


درحال حاضر فضاپیمای کاوشگر داون -ناسا ازهمیشه به سیاره کوتوله سرس نزدیکتر شده است. این نقطه اوج یک ماموریت شگفت انگیز11 ساله است که هدف آن کاوش بزرگترین سیارک و تنها سیاره کوتوله در داخل منظومه خورشیدی می باشد.
کاوشگر داون  در 6 مارس 2015 وارد مدار شماره 1 به دور سیاره کوتوله سرس شد. تا به این مدت کاوشگر داون  از 385 کیلومتری سطح سیاره کوتوله به آن نزدیکتر نشده بود. فرایند پیچیده ورود به مدار جدید 27 ساعت 13دقیقه سیاره کوتوله سرس در16 آوریل آغاز شد،درست زمانی که مهندسان ناسا فرمان روشن شدن موتورهای یونی کاوشگر داون  را دادند. مدار جدید دارای حضیض کمتر از 48 کیلومتر و اوج 4000 کیلومتر از سطح آبله گون سیاره کوتوله سرس است.

10016 Occator Eastern Rim

چشم انداز سیاره کوتوله سرس ازفاصله440کیلومتری در 16 می 2018


میدان گرانشی سیاره کوتوله سرس به علت ترکیب ناهموار آن، موج‌دار است بنابراین رسیدن به مدار پایین (ارتفاع کم) این سیارک کار سختی نیست. مدارپایین به محققان اجازه می‌دهد تا میدان گرانشی سیاره کوتوله سرس و توزیع جرم داخلی آن را ترسیم کنند. کاوشگر داون  سال گذشته چرخ واکنش (نوعی ژیروسکوپ) خود را که از آن برای جهت گیری استفاده می کرد را از دست داد و در حال حاضر از موتورهای سوخت هیدرازین خود برای کنترل جهت گیری در فضا استفاده می کند.

10016 PIA22476 hires 768x651


مدار 27ساعت 13دقیقه دارای رزونانس 3:1 با سیارک سیاره کوتوله سرس است که هر9ساعت و4 دقیقه یکبار به دور خودش می چرخد و این یکی از ویژگیهای این مدار به حساب می آید.
درماههای گذشته کاوشگر داون جزئیات بی سابقه ای ازسیاره کوتوله سرس ترسیم کرده است وپیوسته درحال بررسی ترکیب شیمیایی سطح آن با استفاده از ابزار جمع آوری طیف های نوترونی و گاما بوده است.
بررسی سیاره کوتوله سرس: کاوشگر داون در27 سپتامبر2007 ازپایگاه نیروی هوایی کاپ کاناورال با موشک دلتاII  به فضا پرتاب شد. کاوشگر داون در 28 فوریه بر فرازمریخ به پرواز درآمد درست قبل از رسیدن به اولین هدفش سیارک وستا در16 جولای2011.سپس در5سپتامبر مداروستا را به سمت سیاره کوتوله سرس ترک کرد.
سیاره کوتوله سرس در1ژانویه 1801 توسط ستاره شناس ایتالیایی جوزپه پیاتسی کشف شد.سیاره کوتوله سرس بیش از دوقرن به صورت یک نقطه نورانی مشاهده شد تا اینکه کاوشگر داون  آن را به شکل واقعی خودش آشکار کرد.

10016 Dawn orbit


کاوشگر داون  تصاویر خیره کننده ای از یخ فشان آهانا مونسAhunaMons و نقاط روشن معماگونه سیاره کوتوله سرس به انضمام دهانه برخوردی اوکاتورOccator ارسال کرده است.
ما می توانیم ازجلوه های نهایی سیاره کوتوله سرس پیش از آن که  کاوشگر داون  برای همیشه خاموش شود لذت ببریم. پس ازآن هیجان اکتشاف سیارکها برعهده آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن با ورود Hayabusa-2 در ریو Ryugu و همچنین Osiris-REX در بنو Bennu خواهد بود.

نویسنده: مژده رضایی

مدرس ستاره‌شناسی در شهر قزوین، دبیر علمی آسمان شب ایران

celestron banner 02

iranoptic 03

هر هفته یک چهره از آسمان شب ایران را پیش چشمان شما خواهیم آورد